Geplaatst op: 18-06-2020
Auteur: Marc Gerlings

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids

Slovenië versterkt positie gastronomie met eerste Michelin gids
De winnaars van de eerste Michel verkiezing in Slovenië. Foto: Slovenian Tourist Board.
De toeristische marketingorganisatie van Slovenië is blij met de eerste Michelin gids over het land. Dat komt goed uit nu volop gewerkt wordt aan de versterking van de gastronomie. De culinaire kant van het land wordt steeds vaker gebruikt om toeristen te trekken. In 2021 is Slovenië ‘European Region of Gastronomy’.

De Michelin erkenning is een welkome kapstok voor het land dat zich al enkele jaren profileert als een culinaire bestemming van formaat. De timing is ideaal want het land draagt volgend jaar de titel ‘European Region of Gastronomy 2021’ – een project van het in Brussel gevestigde International Institute of Gastronomy, Culture, Arts en Tourism (IGCAT). Chefs passen veelal het ‘van land naar bord’ principe toe, het zoveel mogelijk gebruik maken van lokale ingrediënten, of het nu voor een simpel gerecht is of voor een sterrengerecht.

Thema gastronomie krijgt portal

Om het thema gastronomie in Slovenië nader te belichten heeft het verkeersbureau van Slovenië een nieuw Engelstalige portal gelanceerd: Taste Slovenia. Daarbij heeft het verkeersbureau een zeer informatieve ‘Taste Slovenia’ brochure gepubliceerd die gedownload kan worden via www.slovenia.info waar de bezoeker eveneens meer informatie over de Sloveense eet- en wijncultuur vindt.

Het land telt zo’n 170 typisch Sloveense gerechten, gemaakt van lokale ingrediënten als kaas, worst, honing, aardappelen en olie. Met drie wijngebieden Podrvaje, Primorska en Posavje onderverdeeld in 14 wijndistricten laat Slovenië zich ook als een serieus wijnland gelden.

Trefwoorden: gastronomie, marketing, destinatie, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.