Geplaatst op: 22-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gelderland steekt 4,6 miljoen euro in toerisme en recreatie

Gelderland steekt 4,6 miljoen euro in toerisme en recreatie
Afbeelding van Elsemargriet via Pixabay
Provincie Gelderland maakt € 4,6 miljoen vrij voor de ondersteuning van toerisme en recreatie dat hard is getroffen door de covid-19-maatregelen. 

Voor Gelderland is toerisme en recreatie heel belangrijk is dat is al snel door de provincie onderkend. Op verzoek van de recreatiesector is al snel de Taskforce Toerisme en Recreatie opgestart waar de toeristische gesprekspartners met veel ideeën kwamen voor de ondersteuning van de sector. Na de realisatie van het steunpakket is de Taskforce beëindigd. 

De maatregelen van de provincie Gelderland omvatten onder andere:
  • Aangezien door de crisis de vrijetijdsagenda’s in de regio vertraging gaan oplopen, gaat de provincie de regio’s ondersteunen bij het continueren van het ingezette beleid.
  • RBT’s worden gecompenseerd voor lagere ondernemersbijdragen in hun financieringsmix. 
  • Om de verduurzaming van de sector niet helemaal stil te laten vallen, gaat de provincie bijdragen aan de kosten die zijn gemoeid met het behalen van een Green Key-certificaat. Daarnaast ontvangen de bedrijven een substantiële bijdrage voor investeringen die nodig zijn voor het behalen van het Green Key-certificaat.
  • Middels een pilot voor heel Gelderland wordt tot 30 september 2020 drie maal per dag gemeten hoe druk het op bepaalde plekken is. Dit resulteert in een actuele, overzichtelijke druktemeter, die ondersteunend kan zijn in de regulering van bezoekersstromen.

Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Ik ben blij met de realisatie van dit steunpakket met de input van Gastvrij Gelderland. De branche is heel hard aan het werk gegaan. Ik hoop dat de ondersteuning bijdraagt aan een betere toekomst van de Gelderse toeristische sector.” 

Ook de voorzitter van Gastvrij Gelderland Ivo Gelsing onderstreept het belang van het steunpakket. ”Ik ben blij met de ondersteuning door en samenwerking met de provincie in deze voor de sector zware tijden. Belangrijk om de ondernemers in de vrijetijdssector en de cultuur en erfgoedsector een steun in de rug te geven”. 

De provincie wil de steunmaatregelen voor de toeristische sector in augustus 2020 in laten gaan.

Link: http://magazine.gelderland.nl/uitvoeringsagenda-beleefhetingelderland-2020-2021#!/covid-19
Trefwoorden: marketing, beleid, dmo, gelderland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...