Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch

Ondernemers in vrijetijdsbranche minder pessimistisch
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Ondernemers in branches die zich richten op de consument zijn minder pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquete  van het CBS. Daarbij moet wel gesteld worden dat veel bedrijven uit een lockdown komen en het dus logisch is dat vanuit die positie positiever naar de toekomst wordt gekeken. Van alle deelbranches zijn de logiesverstrekkers het meest positief, de reisbedrijven het minst.

Horeca: 37% verwacht omzetgroei

Het percentage positief gestemde ondernemers nam het sterkst toe in de horeca. In juni verwacht 37% van horecaondernemers de komende drie maanden een omzetstijging, in mei was dat nog 17%. Van de horecaondernemers verwacht 21% dat de omzet gelijk zal blijven en 42% verwacht een verdere daling. In de horeca verwacht 50% van de ondernemers dat de personeelssterkte gelijk zal blijven, 39% verwacht het met minder werknemers te moeten doen. 

Omzetverwachting ondernemers voor de komende drie maanden


Bron: CBS

Logiesversterstrekkers: 56% verwacht omzetgroei

Binnen de horeca zijn vooral de logiesverstrekkers positiever gestemd, na enkele maanden van sterke omzetkrimp. De logiesverstrekkers zagen het aantal gasten in maart met 57% en in april met 95% dalen ten opzichte van een jaar eerder. Meer dan de helft van de logiesverstrekkers (56%) verwacht de omzet in de komende periode weer te zien stijgen. Slechts 24% denkt dat de omzet zal afnemen. Per saldo zijn logiesverstrekkers dan ook positief. Opvallend is dat in de logieverstrekking de helft van de ondernemers (54%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven, 25% dat deze juist zullen toenemen en 21% lagere prijzen verwacht. 

Restaurants en cafés: 31% verwacht omzetgroei

Restaurants en cafés zijn per saldo nog negatief. Van hen verwacht 31% een omzetstijging, in april was dat slechts 2%. De helft verwacht nog steeds een afnemende omzet. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (81%) denkt dat de prijzen gelijk zullen blijven.

Reisbedrijven: 26% verwacht omzetgroei

Ook reisbedrijven zijn een stuk positiever. In april en mei verwachtte geen enkel bedrijf een omzetgroei, nu is dat 26%. Van alle reisbedrijven verwacht 64% gelijkblijvende prijzen, 24% hogere prijzen en 13% lagere prijzen. 

Cultuur, sport en recreatie: 38% verwacht omzetgroei

Ook in cultuur, sport en recreatie is het sentiment in positieve zin omgeslagen: 38% verwacht de komende drie maanden een omzetgroei. Eerder was dat nog 0% (april) en 16% (mei). Toch is nog bijna de helft (46%) negatief gestemd over de omzet in de komende periode. Een zeer ruime meerderheid van de ondernemers (85%) verwacht dat de prijzen gelijk zullen blijven.
Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/27/ondernemers-in-consumentgerichte-branches-positiever-over-toekomst
Trefwoorden: onderneme, verblijfsrecreatie, reisbranche, sport, recreatie, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.