Geplaatst op: 29-06-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Actuele drukmeter voor Gelderland

Actuele drukmeter voor Gelderland
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag, in opdracht van de provincie Gelderland, een monitor waarmee bezoekersdrukte in Gelderland wordt gemeten. De druktemeter geeft inzicht in waar het deze zomer druk of rustig is. De drukmeter is actueel en wordt 3 keer per dag geactualiseerd. Bedrijven kunnen met een zogenaamde widget de drukmeter op hun site plaatsen.

Met de informatie verkregen vanuit de ‘monitor bezoekersdrukte’ kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Een praktisch hulpmiddel, gezien het op bepaalde toeristische plekken in de provincie deze zomer druk gaat worden. Toerisme-gedeputeerde Peter van ’t Hoog: "Wat mij aanspreekt aan de tool is dat deze het Gelders toerisme op verschillende manieren kan helpen. Bezoekers en inwoners kunnen locaties kiezen die qua drukte bij hun recreatieplannen passen. En toeristische ondernemers worden geholpen met een betere spreiding van bezoekers.” 

Brede steun

"Dit Gelderse initiatief belooft een mooi voorbeeld te worden van hoe we praktisch deze zomer onze samenleving en economie weer kunnen openen”, zegt staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Ook de drie Gelderse Veiligheidsregio’s zijn enthousiast. Voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Nederland, Ton Heerts: "De grote uitdaging deze zomer wordt: ontspannen vakantie vieren en tegelijkertijd bewust blijven van wat we doen. Deze druktemeter kan ons daar enorm bij helpen.”



Hoe werkt de monitor?

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft een samenwerking opgezet met ‘lokale experts’ zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden. "Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk, matig druk of rustig is”, legt directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema, uit. "Deze gegevens worden zichtbaar gemaakt op een kaartje, waarbij in één oogopslag te zien is waar het in Gelderland druk of rustig is. Ook worden alternatieven geboden voor de drukke plekken, kortom: het biedt recreanten een keuze. Dit levert dus een soort ‘hittekaartje’ op van drukke en rustige plekken in Gelderland.” Bezoekers en inwoners kunnen de monitor raadplegen die wordt aangeboden via de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com en Visitveluwe.nl. Via mediakanalen zoals ANWB reiswijzer, Omroep Gelderland en De Stentor. En via websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen. 

Druktemeter op eigen site?

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk partijen de monitor gaan delen, zodat de monitor voor een zo’n groot mogelijk aantal bezoekers en inwoners zichtbaar wordt. Daarom wordt een oproep gedaan aan ondernemers en de media om de tool te plaatsen op websites of ontvangstlocaties van attracties of verblijfsaccommodaties, zoals hotels, vakantieparken of campings. Wie de widget wil plaatsen op eigen kanalen kan een mail sturen naar bezoekersdrukte@toerismevan.nl. Instructies worden dan direct toegestuurd.
Link: https://www.visitveluwe.nl
Topics:Toerisme
Trefwoorden: Gelderland, toerisme, drukte

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...