Geplaatst op: 01-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen

Airbnb stapt naar rechter om terugbetalen bemiddelingskosten te voorkomen
Airbnb reageert wel heel bijzonder op een verloren rechtszaak waar een klant succesvol zijn bemiddelingskosten terugkreeg. Het bedrijf spant een nieuwe rechtszaak aan tegen diverse claimorganisaties die consumenten helpen bij het terugvragen van de bemiddelingskosten. Ook gaat Airbnb naar verluid procederen tegen diverse individuele klanten die zelf een claim hebben ingediend. 

De zaak draait om een Nederlandse wet die het verbiedt zowel bij huurders als verhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. Door zelf een rechtszaak aan te spannen tegen claimorganisaties probeert Airbnb te voorkomen dat het miljoenen aan servicekosten moet terugbetalen aan klanten en woningverhuurders in Nederland. Op maandag 29 juni 2020 is het platform hiervoor een procedure begonnen bij de rechtbank in Rotterdam. In Nederland hebben 30.000 mensen zich bij een van de claimorganisaties aangesloten en hopen zo hun geld terug te krijgen. 

Op 9 maart 2020 oordeelde de Amsterdamse kantonrechter dat Airbnb de wet overtreedt door zowel bij klanten als woningverhuurders bemiddelingskosten in rekening te brengen. Vanwege het relatief lage vonnis (470 euro) kon Airbnb niet in hoger beroep. In de afgelopen maanden zijn door diverse claimorganisaties namens tienduizenden Nederlanders vorderingen ingediend voor het terugvragen van onterecht aan Airbnb betaalde servicekosten. Airbnb stelt dat het geen makelaar is maar een informatiedienst en voelt zich daarin gesteund door diverse gewonnen rechtszaken in Nederland en het buitenland.

Een van de partijen die wordt aangesproken door Airbnb is claimorganisatie Rabbin. "Airbnb heeft nu de vijf belangrijkste claimorganisaties aangesproken. Naast Rabbin, zijn dit Twee Heren B.V., Appeal B.V., Procedeerwinkel en de Consumentenbond Claimservice B.V.’ Airbnb start nu een procedure bij de rechtbank Rotterdam, de vestigingsplaats van Rabbin, maar het doel van het platform is een uitspraak van de Hoge Raad te verkrijgen, de hoogste rechter in Nederland”, legt advocaat Gert Poot van Rabbin uit. "Als de Hoge Raad Airbnb alsnog gelijk geeft, zullen rechters in Nederland dit volgen.” Poot denkt echter niet dat dit zal gebeuren. "De Rechtbank in Amsterdam heeft destijds heel zorgvuldig naar de argumenten van Airbnb geluisterd, maar heeft Airbnb op basis daarvan geen gelijk gegeven. Het lijkt er niet op dat Airbnb met nieuwe argumenten komt, dus ik verwacht niet dat de Hoge Raad de zaak anders beoordeelt”, zegt hij.
Link: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2020:1477
Topics:Horeca
Trefwoorden: particuliere verhuur, Airbnb, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.