Geplaatst op: 08-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar

Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. In juni waren deze 1,6% duurder. Het dieptepunt werd in april/mei bereikt met een prijsstijging van slechts 1,2%. Vorig jaar lag de inflatie elke maand tussen de 2,2% en 2,9%. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op. 

Hotels
Het sterkst bij hotels die de prijzen in juni 2020 met 7,6% verhoogden ten opzichte van juni 2019. Ten opzichte van de inflatie van vorig jaar (8,1%), een tikje minder. 

Vakantieparken
Bij vakantieparken was de prijsstijging met 1,4% een stuk beperkter. Toch zien we daar de sterke invloed van de crisis want vorig jaar stegen in diezelfde maand de prijzen nog met 8,2%. 

Attractieparken
Ook attractieparken matigen de prijsstijging. Vorig jaar juni nog met 6,0%, dit jaar met 3,8%. 

Restaurants
Bij restaurants en cafés zien we een dergelijk effect. Dit jaar gaan daar in juni de prijzen met 2,8% omhoog, vorig jaar was dat nog 4,7%. 

Musea en dierentuinen
Bij musea, bibliotheken en dierentuinen is dat effect er niet en zien we vrijwel eenzelfde prijsstijging als vorig jaar (+3,4%).

Pakketreizen
Voor pakketreizen naar het buitenland kan het CBS nog geen recente prijsmutatie geven. De laatste notering is die van maart toen de prijzen met 5,4% stegen, sterker dan in maart 2019 toen de prijzen met 1,6% toenamen.


Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=3CB79
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cultuur, musea, attractieparken, dierentuinen, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.