Geplaatst op: 09-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
Photo by Shawn Ang on Unsplash
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Met een verwachte daling van het omzetvolume van 30 tot 40 procent stevent de horeca dit jaar af op een krimp die het omzetverlies tijdens de vorige crisis (-8,7 procent in 2009) doet verbleken. 

Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.   

Sterke krimp in 2020 onvermijdelijk

De tijdelijke verplichte sluiting van horecagelegenheden in combinatie met de terughoudendheid bij consumenten, internationale reisbeperkingen en het verbod op evenementen slaan een enorm gat in de omzet. De versoepeling van de coronamaatregelen heeft in juni en juli voor een heropening van het merendeel van de horecagelegenheden gezorgd. Voorlopig herstarten veel bedrijven vanwege de anderhalve meter richtlijn echter nog wel met de handrem erop. "Je hoeft niet ver te zoeken om signalen te vinden over het zware weer waarin de horeca zich bevindt. Door middel van drastische kostenreductie en massaal gebruik van de steunmaatregelen vanuit de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven”, stelt Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure.   



Pintransacties in juni nog 33% onder normale niveau

Het absolute dieptepunt voor de horeca lag in april. Hotels ontvingen in die maand slechts 5 procent van het gebruikelijke aantal gasten en restaurants en cafés mochten door de coronamaatregelen tijdelijk geen gasten ontvangen. De ontwikkeling van het aantal pintransacties geeft een indicatie van de impact die dit heeft gehad. Het aantal pintransacties bij eet- en drinkgelegenheden lag in april bijna 70 procent lager dan een jaar eerder blijkt uit betaaldata van ING. Inmiddels is er weer meer mogelijk dan alleen het afhalen en bezorgen van maaltijden en is het aantal pintransacties deels opgekrabbeld. In juni lag het totale aantal transacties nog 33 procent onder het niveau van 2019. 



Gevolgen coronacrisis nog lange tijd voelbaar

De omzet in de horeca blijft ook in de tweede helft van 2020 last houden van de coronamaatregelen, de veranderde consumentenvoorkeuren en de neergang van de economie. Het horeca-aanbod is nog beperkt door de anderhalve meter voorschriften, de sluiting van discotheken tot minimaal 1 september en het uit- en afstel van evenementen. 
Ook gelden er voor veel reizigers uit landen buiten de EU, zoals uit de VS, nog inreisverboden voor onbepaalde tijd. Verder blijft een deel van de Nederlandse gasten uit voorzorg weg en is er veel minder animo bij buitenlandse toeristen om in Nederland te verblijven. Het gemis van buitenlandse gasten wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd doordat meer Nederlanders in eigen land blijven. 

Ten slotte zorgen de oplopende werkloosheid en de economische onzekerheid dat consumenten eerder bezuinigen op zaken als horecabezoek. "Deze combinatie van factoren remt de mogelijkheid voor de horeca om op korte termijn al volledig te herstellen. De terugkeer naar omzetniveaus die in de buurt komen van ‘normaal’ kan daardoor zeker tot eind 2021 duren zelfs als een tweede golf uitblijft”, aldus Thijs Geijer.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, logiesaccommodaties, hotels, restaurants, cafes, crisis

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...