Geplaatst op: 09-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020

ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
Photo by Shawn Ang on Unsplash
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Met een verwachte daling van het omzetvolume van 30 tot 40 procent stevent de horeca dit jaar af op een krimp die het omzetverlies tijdens de vorige crisis (-8,7 procent in 2009) doet verbleken. 

Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.   

Sterke krimp in 2020 onvermijdelijk

De tijdelijke verplichte sluiting van horecagelegenheden in combinatie met de terughoudendheid bij consumenten, internationale reisbeperkingen en het verbod op evenementen slaan een enorm gat in de omzet. De versoepeling van de coronamaatregelen heeft in juni en juli voor een heropening van het merendeel van de horecagelegenheden gezorgd. Voorlopig herstarten veel bedrijven vanwege de anderhalve meter richtlijn echter nog wel met de handrem erop. "Je hoeft niet ver te zoeken om signalen te vinden over het zware weer waarin de horeca zich bevindt. Door middel van drastische kostenreductie en massaal gebruik van de steunmaatregelen vanuit de overheid zijn veel bedrijven op de been gebleven”, stelt Thijs Geijer ING sectoreconoom Leisure.   



Pintransacties in juni nog 33% onder normale niveau

Het absolute dieptepunt voor de horeca lag in april. Hotels ontvingen in die maand slechts 5 procent van het gebruikelijke aantal gasten en restaurants en cafés mochten door de coronamaatregelen tijdelijk geen gasten ontvangen. De ontwikkeling van het aantal pintransacties geeft een indicatie van de impact die dit heeft gehad. Het aantal pintransacties bij eet- en drinkgelegenheden lag in april bijna 70 procent lager dan een jaar eerder blijkt uit betaaldata van ING. Inmiddels is er weer meer mogelijk dan alleen het afhalen en bezorgen van maaltijden en is het aantal pintransacties deels opgekrabbeld. In juni lag het totale aantal transacties nog 33 procent onder het niveau van 2019. 



Gevolgen coronacrisis nog lange tijd voelbaar

De omzet in de horeca blijft ook in de tweede helft van 2020 last houden van de coronamaatregelen, de veranderde consumentenvoorkeuren en de neergang van de economie. Het horeca-aanbod is nog beperkt door de anderhalve meter voorschriften, de sluiting van discotheken tot minimaal 1 september en het uit- en afstel van evenementen. 
Ook gelden er voor veel reizigers uit landen buiten de EU, zoals uit de VS, nog inreisverboden voor onbepaalde tijd. Verder blijft een deel van de Nederlandse gasten uit voorzorg weg en is er veel minder animo bij buitenlandse toeristen om in Nederland te verblijven. Het gemis van buitenlandse gasten wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd doordat meer Nederlanders in eigen land blijven. 

Ten slotte zorgen de oplopende werkloosheid en de economische onzekerheid dat consumenten eerder bezuinigen op zaken als horecabezoek. "Deze combinatie van factoren remt de mogelijkheid voor de horeca om op korte termijn al volledig te herstellen. De terugkeer naar omzetniveaus die in de buurt komen van ‘normaal’ kan daardoor zeker tot eind 2021 duren zelfs als een tweede golf uitblijft”, aldus Thijs Geijer.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, logiesaccommodaties, hotels, restaurants, cafes, crisis

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Primeur in Nederland
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...