Geplaatst op: 10-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bezoekerslift Utrechtse Dom open

Bezoekerslift Utrechtse Dom open
Thom Stulen mocht als eerste gast naar boven met de lift langs de Domtoren. Foto: Jelmer de Haas.
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog gegaan. Dit markeert de opening van de lift, waarmee het uitzicht op 100 meter hoogte voor niemand meer onbereikbaar is.

De lift biedt bezoekers dagelijks naast de reguliere beklimming een nieuwe mogelijkheid om de top te bereiken. Binnen drie minuten staan zij bovenop de gigantische steiger die de hoogste kerktoren van Nederland de komende jaren tijdens de restauratie aan het zicht onttrekt. Men kan genieten van een prachtig uitzicht over stad en regio, en bij helder weer zijn zelfs Amsterdam en Rotterdam te zien.

Tickets zijn te koop via Domtoren.nl. Hier zijn ook de coronamaatregelen te vinden die ervoor zorgen dat aan de richtlijnen wordt voldaan. Het is mogelijk kaarten te kopen in het VVV Informatie Centrum aan het Domplein, maar aangeraden wordt van tevoren te boeken om teleurstelling te voorkomen.
 

Eerste liftgang

Eerder is gevraagd dierbaren aan te dragen die het verdienen als eerste omhoog te gaan. Naar aanleiding hiervan zijn zo’n 500 inzendingen binnengekomen. Maar liefst 39 personen hebben aangegeven Thom Stulen de primeur van de eerste liftgang te gunnen. Het was een grote wens van hem om eens bovenop de toren over Utrecht uit te kijken, maar omdat hij moeilijk kan lopen en afhankelijk is van een rolstoel was dit tot nu toe niet mogelijk. Thom wordt onder andere geprezen vanwege zijn positiviteit en het feit dat hij altijd klaarstaat voor anderen.
 

Zou het lukken?

"Het was lang onzeker of het deze zomer zou lukken met de lift, maar gelukkig hebben we het met onze partners kunnen realiseren. Ik ben trots dat we alle bezoekers een veilige en bovenal unieke beleving kunnen bieden", aldus Cor Jansen, directeur van Utrecht Marketing. 
Trefwoorden: Utrecht, Dom, Domtoren, lift, restauratie, attractie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.