Geplaatst op: 11-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Eerste Vestingstedenroute gelanceerd

Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend. Een eerste route in een landelijk netwerk.

Vestingstedenroute.nl is een initiatief van Vereniging Nederlandse Vestingsteden (VNV) samen de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC). De gedachte achter deze samenwerking is om vestingsteden te verbinden via een speciaal samengestelde toeristische autoroute en daarmee meerwaarde te bieden voor de omgeving, de erfgoedparels en de horeca.  De lancering van de vond plaats in de Geertuidskerk in Geertruidenberg. De Zuiderwaterlinieroute is de eerste route die is voortgekomen uit deze samenwerking. De route leidt langs 11 Brabantse vestingsteden en talloze erfgoedgoed parels zoals forten, kastelen, schansen en vestingwallen. 

Via site www.vestingstedenroute.nl, een app en een boekje is de route voor een breed publiek toegankelijk. Op de site is ruimte voor horecaondernemers en erfgoedorganisaties om hun aanbod en aanbiedingen te delen.

Samenwerken aan coronaproof activiteiten

Willemijn van Hees: "De huidige tijd doet ons sterker beseffen dat we door samen te werken nieuwe kansen kunnen creëren. Ik ben enorm blij dat ik vandaag, als voorzitter van de VNV samen met de KNAC de site www.vestingstedenroute.nl mag presenteren met daarop een route langs de Zuiderwaterlinie. Op de site staan prachtige aanbiedingen en veel wetenswaardigheden over onze mooie vestingsteden. Uniek voor een dagje uit of een historische vakantie.” Peter Staal (KNAC) licht het initiatief toe: "Ik ben blij dat er weer een autoroute is die langs historische plaatsen voert. In Nederland is nog heel veel moois te ontdekken dat onder de aandacht van het grote publiek kan worden gebracht. Juist met de auto is dat, in deze tijd, heel goed te doen. Veilig comfortabel en corona-proof.”

Erfgoed beleven

"Dit is de eerste route in een reeks waarmee de VNV samen met de KNAC de vestingsteden en al het moois daaromheen op de kaart gaat zetten. Hiermee pakken we de handschoen op die het kabinet ons heeft gegeven om erfgoed zichtbaar te maken en ervoor te zorgen dat mensen erfgoed ook gaan beleven.” aldus Willemijn van Hees.
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultureel erfgoed

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...