Geplaatst op: 13-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

Mercure Amsterdam City ziet markt voor long stay

Maar de omzet komt uit onverwachte hoek

Mercure Amsterdam City ziet markt voor long stay
30 long stay kamers bij Mercure Amsterdam City.
De Amsterdamse hotelmarkt heeft het niet makkelijk. Toeristen blijven nog weg en grote congressen zijn er niet. Hotel Mercure Amsterdam City rondt precies nu een omvangrijke verbouwing af met 30 nieuwe long stay kamers. Geluk bij een ongeluk volgens de GM van het zakenhotel. Voor het concept van long stay ziet Francis Windt wel marktkansen. De omzet komt uit onverwachte hoek.

In 2019 was de vraag naar long stay kamers in Amsterdam groot. Reden voor Mercure Amsterdam City om een omvangrijke verbouwing en herindeling aan te gaan. De 30 opgeleverde kamers zijn 34m2 groot en bevatten allen een kitchenette. Nu heeft het hotel 368 kamers inclusief de nieuwe 30 long stay kamers. Meerdere kamers zijn samengevoegd om het long stay concept mogelijk te maken.

Faciliteiten

Het is uiteraard mogelijk zelf koffie of thee te zetten. Zelf eten bereiden in de kamer is mogelijk, wat het langere verblijf een stuk toegankelijker maakt. Een ruime badkamer inclusief regendouche en een kingsize bed maken het verblijf comfortabel. De verbouwing heeft in totaal 6 maanden in beslag genomen. Het hotel gaat vanaf 17 juli weer open voor gasten. Dan moeten de zakelijke gasten die in Amsterdam aan langere projecten werken de long stay oplossing kunnen vinden. Uitkomst voor bezetting komt op dit moment uit een andere hoek dan de zakelijke.





Long stay kamers komen nu erg goed uit

Francis Windt, General Manager van Mercure Amsterdam City, over Covid-19 en de marktkansen voor long stay: "Net als alle hoteliers ben ik mij in maart kapot geschrokken. Vooral in Amsterdam hebben we, met een behoorlijke afhankelijkheid van de internationale meeting- en eventmarkt, te maken met een forse uitdaging. De verbouwing die we net achter de rug is, stond uiteraard al veel eerder gepland. Echter komt ons nieuwe aanbod, ondanks het feit dat er minder expats zijn, zeer goed van pas. De Amsterdamse woningmarkt staat nog altijd onder druk en daar bieden onze long stay kamers voor een aantal mensen een tijdelijke oplossing. Dat merken we in de aanvragen en is dus geluk bij een ongeluk. Daarnaast kan een long stay gast ook gebruik maken van alle andere hotelfaciliteiten, zoals eten en drinken in onze bar en restaurant en parkeren op ons eigen terrein.”
Trefwoorden: hotel, long stay, verbouwing, markt, covid-19, Amsterdam

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...