Geplaatst op: 13-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog heel veel vouchervakanties boven de markt

Nog heel veel vouchervakanties boven de markt
Photo by Chedi Tanabene from Pexels
Bijna twee derde van de vakantiegangers die een ANVR-Reisvoucher heeft ontvangen voor een geannuleerde reis tijdens de coronacrisis geeft aan deze dit jaar nog te verruilen voor een vakantie. Die reizen worden wel anders. Zo zoeken ze een vakantie vaker dicht bij huis en wint de auto aan terrein. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder reizigers die in de afgelopen zes maanden een vakantie hebben geboekt. 

Van alle ondervraagden heeft 38% de intentie de komende drie maanden een reis te boeken, dit is vaak een stedentrip (29%), zomerstrandvakantie (28%) of rondreis (13%). Meer dan de helft van de reizigers kiest onder invloed van de Coronacrisis een bestemming in Nederland of dichterbij. Indien er na de coronacrisis gereisd zal worden, is er een voorkeur om te reizen met de auto (47%). 

Helft van vouchers voor buitenlandse vakantie

44% van de vakantiegangers heeft een reisvoucher ontvangen voor een of meerdere geannuleerde reizen. 47% van deze vakantiegangers is van plan dit jaar nog op vakantie te gaan naar het buitenland en 11% is van plan de reisvoucher te gebruiken voor een vakantie in Nederland. Een kwart geeft aan te wachten totdat zij de voucher kunnen inwisselen voor geld. 



Andere bestemmingen?

Van de ondervraagde vakantiegangers zegt 90% zijn boekingsgedrag aan te passen in deze coronatijd. Daarvan geeft 30% aan wél te boeken maar alleen te letten op het nemen van gezondheidsmaatregelen; zo'n 20% zegt iets minder te boeken dan anders, en 40% stelt boeken nog even uit. Ook op de bestemmingskeuze heeft corona invloed. Zo kiest 24% een binnenlandse bestemming en 29% zoekt het dichter bij huis. Daarentegen laat 38% zijn bestemming niet beïnvloeden door corona. 




Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "We zien bij reizigers die nog twijfelen over een vakantie dat vooral gezondheidsrisico's (67%) een belangrijke rol spelen en of op de bestemming wel genoeg open is (55%). Maar onze reisorganisaties en hun partners houden zich aan allerlei protocollen, zowel op bestemming als er naar toe, om de reiziger zo goed mogelijk te beschermen. En ook bestemmingen zijn blij weer toeristen te kunnen ontvangen, dus doen zij er alles aan om het hen veilig naar de zin te maken. En voor de 7% die nog twijfelt omdat zij onzeker zijn over hun terugreis als het virus opleeft op bestemming, is het makkelijk. Zij hoeven er alleen maar voor te zorgen een pakketreis te boeken en de ANVR-reisorganisatie zorgt zo nodig voor repatriëren; dat hoort erbij."

Auto populairder

Het vliegtuig is met 52% tot nu toe nog steeds het meest populaire vakantievervoermiddel, gevolgd door de auto (36%). Maar ondervraagden laten weten na corona toch iets meer de voorkeur te geven aan de auto (47%) en iets minder aan het vliegtuig (42%). Twee derde van de vakantiegangers boekt het vervoer en verblijf als onderdeel van een pakketreis of stellen zelf hun reis samen uit losse onderdelen. Zo'n 80% boekt deze, gemiddeld 12-daagse, reis ruim 3 maanden van te voren.



Opvallend is dat nog steeds een deel van de vakantiegangers er niet op let of hun reisorganisatie is aangesloten bij ANVR en SGR. Frank Oostdam, voorzitter ANVR: "Wij zijn blij te merken dat de meeste reizigers het belangrijk vinden dat een reisonderneming is aangesloten bij ANVR en SGR. Helaas geeft nog 22% aan hier niet op te letten, waardoor het kan gebeuren dat deze mensen met hun niet-gedekte voucher bij faillissement van hun reisonderneming met lege handen komen te staan." Volgens het GfK-onderzoek is in deze tijd van corona het vertrouwen dat de consument heeft in ANVR-reisondernemingen niet echt veranderd.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...