Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen

Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches. 

Er zijn vijf groepen met elk hun eigen motivaties, wensen en behoeften ten aanzien van vrijetijdsbesteding.
  1. Gezelligheidsplanners: rust en regelmaat, gezellig (met het gezin), lokaal georiënteerd, prijsbewust, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg
  2. Fijnproevers: kwaliteit en betrouwbaarheid, klassieke cultuur, rust en bezinning, etiquette, luxe en VIP
  3. Plezierbelevers: onbezorgd genieten, vermaak- en ervaringsgericht, risico en spanning, in het nu leven, even ontsnappen aan de dagelijkse sleur
  4. Verdiepers: brede interesse, persoonlijke ontwikkeling, kunst en cultuur, volle agenda, een betere wereld begint bij jezelf
  5. Pioniers: impulsief, vrijheid en tolerantie, beleven en ervaren, trendsettend, never a dull moment

Focus op drijfveren en waarden van de consument

De Vrijetijdsprofielen zijn gebaseerd op het waarden- en leefstijlmodel Mentality. Het Mentality-model geeft een effectieve kijk op doelgroepenindeling- en benadering door een sterke focus op de drijfveren en waarden van mensen. Juist waarden zijn een cruciaal verklarende factor voor waarom mensen ambiëren wat ze ambiëren, kopen wat ze kopen, zien wat ze zien en waarom zij zich bij verschillende media thuis voelen. Het Mentality-model kent acht sociale milieus en heeft zich volgens Motivaction bewezen als een adequate methode om het gedrag van mensen te verklaren en te begrijpen. Door onderzoek naar de belevingswereld van mensen, krijgen organisaties meer inzicht in wat hun doelgroepen beweegt, hoe trends ontstaan en in welke bredere context zij opereren. Daarmee onderscheid het model van Motivaction zich van andere segmentatiemodellen die veel sterker leunen op sociodemografische kenmerken en/of regio. 

Inzicht in relevante doelgroepen

"De Vrijetijdsprofielen bieden naast inzicht in relevante doelgroepen ook hulp bij het maken van keuzes op strategisch en operationeel niveau voor leisure organisaties”, stelt Daan Damen, Research Consultant bij Motivaction. "Ze kunnen gebruikt worden bij het beantwoorden van vragen als: hoe kan de positionering van een organisatie worden aangescherpt? Of met welke tone-of-voice spreekt je een doelgroep succesvol aan? Zeker nu er door de coronacrisis wellicht nog scherpere keuzes moeten worden gemaakt waar men de komende tijd wel of geen geld aan uitgeeft, en welk aanbod het beste aansluit bij welke doelgroep.”


Link: https://www.motivaction.nl/kennisplatform/publicaties/publicatie-vrijetijdsprofielen-inzicht-in-wat-de-vrijetijdsconsument-beweegt?chronoform=PUBLICATIE-vrijetijdsprofielen&event=submit
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, leefstijlen, segmentatie,

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.