Geplaatst op: 17-07-2020
Auteur: Marc Gerlings

60% vindt duurzaamheid belangrijk daarom extra controle op keurmerken en claims door ACM

60% vindt duurzaamheid belangrijk daarom extra controle op keurmerken en claims door ACM
ACM controleert duurzaamheidsclaims en keurmerken in de toekomst.
Mensen en bedrijven vinden het steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken. Keurmerken, claims en logo’s spelen daarbij een grote rol. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat blijkt dat zes op de tien Nederlanders interesse heeft in informatie over duurzaamheid. Daarom wil ACM in de toekomst controles uitvoeren op duurzaamheidsclaims.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: "Informatie van bedrijven over bijvoorbeeld duurzaamheid moet eerlijk en begrijpelijk zijn. Alleen dan kunnen mensen weloverwogen keuzes maken tussen producten en diensten. Keurmerken, claims en logo’s helpen om goede keuzes te maken. Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt.”

Wildgroei in keurmerken

De ACM constateerde in 2016 dat er sprake is van een wildgroei in keurmerken, claims en logo’s. Consumenten kunnen daardoor geen onderscheid maken tussen keurmerken die wel en keurmerken die geen waarborgen bieden. Zeker op het gebied van duurzaamheid is hierin sindsdien geen vooruitgang geboekt, stelt de ACM nu vast. Zo meldt Milieu Centraal dat er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid worden gehanteerd. Een ander voorbeeld zijn CO2-certificaten die als compensatie kunnen worden gekocht bij vliegtickets of autobrandstof. Het is voor consumenten lastig na te gaan of deze certificaten betrouwbaar en onafhankelijk zijn.
Trefwoorden: duurzaamheid, keurmerk, controle, ACM

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...