Geplaatst op: 20-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd

Zeeland en Randmeren doen onderzoek naar watersport in coronatijd
Over waterrecreatie is weinig actueel onderzoek beschikbaar. Dat is jammer, zeker nu de markt vanwege corona volop in beweging is. Daarom is het onderzoek naar (nieuwe) waterrecreanten van Projectbureau Vrolijks, de provincie Zeeland en de regio Gastvrije Randmeren een supergoed idee. Het onderzoek loopt deze zomer en is al van start gegaan.

De regio's doen deze zomer onderzoek onder (nieuwe) waterrecreanten op en aan het water. Zij wil weten wat de activiteiten, ervaringen, veranderingen en wensen zijn van deze doelgroep. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda. In Zeeland wordt het onderzoek uitgevoerd door Projectbureau Vrolijks uit Breda in samenwerking met de Zeeuwse partners HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, Impuls Zeeland en VVV Zeeland In de loop van de zomer haken meer regio’s aan met een soortgelijke aanpak. In de Randmeren samen met de Regio Randmeren, ook daar is de uitvoering in handen van Projectbureau Vrolijks. Op www.RondvraagZeeland.com en www.RondvraagRandmeren.com wordt een online vragenlijst gestart met leuke dilemma’s en mooie beelden. Zo wordt deelname nuttig én leuk. Het onderzoek loopt door tot eind augustus. Rond het onderzoek is een campagne gestart met flyers, social media en nieuwsbrieven. 

Achtergrond van het onderzoek 

Veel havens en bootverhuurders zien dat de watersport met een opmars bezig is. Vanwege corona (her)ontdekken veel Nederlanders de watersportmogelijkheden in eigen land. Nu is iedereen natuurlijk heel benieuwd of dit een blijvende trend is en wat deze 'nieuwe watersporter' nodig heeft om het water op te blijven gaan. De initiatiefnemers willen graag weten wat deze nieuwe en de bestaande gebruikers doen op en aan het water, wat ze ervaren, wat hun verwachtingen zijn voor de toekomst en welke tips zij geven om het gebied verder te verbeteren. 

Corona en watersport

Het onderzoek haakt aan bij de actualiteit van Corona en vraagt ook actief naar wat er anders is dit jaar. "Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar de verwachtingen voor de toekomst", stelt Rob Vrolijks. "Hebben gasten het water (opnieuw) ontdekt of is het een tijdelijke noodzaak? En wat kunnen we doen om deze gasten voor de waterrecreatie te behouden?" 

Die vragen vormen de kern van het onderzoek. Ze gaan daarbij uit van alle waterrecreanten: strandgasten tot booteigenaren en alle soorten waterbeleving. Een soortgelijk onderzoek doet Projectbureau Vrolijks deze zomer ook samen met kustregio Zeeland, en wellicht nog enkele andere regio's, zodat ze vergelijkingen kunnen maken. 

Campagne

De werving van de respondenten wordt opgepakt als een soort campagne. Daarmee proberen ze een grote respons te krijgen. Vanaf 17 juli gaat het onderzoek live. De resultaten worden verwerkt, gekoppeld aan landelijke data over de waterrecreatie en vakanties dit jaar en worden vergelijkbaar gemaakt voor de regio’s. Uitkomsten worden dit najaar verwacht. 
Link: https://www.rondvraagrandmeren.com/
Topics:Watersport
Trefwoorden: waterport, onderzoek

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...