ILT grijpt in bij luchtvaartmaatschappijen
Thanks to Arie Wubben for sharing their work on Unsplash.
De ILT onderzocht de handelwijze van tien luchtvaartmaatschappijen die vanwege de uitbraak van het coronavirus en kabinetsmaatregelen vluchten annuleerden. Vijf daarvan gaven passagiers wel direct de keuze tussen geld terug en een voucher. Dat zijn Lufthansa, British Airways, EasyJet, Ryanair en Delta Airlines.
KLM, Corendon, Transavia en TUI gaven passagiers niet de mogelijkheid om geld terug te krijgen bij annulering van vluchten door corona, ook al maakten passagiers bezwaar tegen vouchers. Die vier hebben hun beleid inmiddels aangepast. Met Vueling Airlines wordt nog gesprekken gevoerd omdat daar de regels op papier kloppen maar de inspectie uit meldingen en klachten een ander beeld krijgt.
De ILT voert nog wel interventiegesprekken over de termijn van terugbetaling. Volgens de regels moeten luchtvaartmaatschappijen binnen zeven dagen terugbetalen. Luchtvaartmaatschappijen die na die gesprekken de regels niet naleven krijgen van de inspectie een herstelsanctie in de vorm van een last onder dwangsom.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaart, rechten, passagiers. passagiersrechten