Consumentenvertrouwen blijft laag, bestedingen aan diensten onderuit
Photo by Heidi Fin on Unsplash
In juli kwam het consumentenvertrouwen uit op -26, tegen -27 in juni. Ook de koopbereidheid en het oordeel over het economisch klimaat wijzigen nauwelijks. Met -26 ligt het consumentenvertrouwen in juli ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
De deelindicator koopbereidheid stijgt van -11 in juni naar -10 in juli. In april en mei stond deze indicator nog op -17. Dat zien we ook direct terug in de bestedingen van consumenten in de maand mei. In die maand hebben consumenten 12,8% minder uitgegeven dan in mei 2019. De krimp is kleiner dan in april, maar nog altijd de op een na grootste ooit gemeten.
Vooral de uitgaven aan diensten gingen onderuit en lagen in mei 22,4% lager dan een jaar eerder. Diensten betreffen onder meer een bezoek aan restaurant, theater, pretpark, sportschool, voetbalwedstrijd en het gebruik van openbaar vervoer. Aan voedings- en genotmiddelen werd juist meer uitgegeven.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, consumenten, vertrouwen, bestedingen