Geplaatst op: 22-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

150.000 views voor Gelderse druktemonitor

150.000 views voor Gelderse druktemonitor
Bezoekers raadplegen de monitor bij Landal Miggelenberg.
De Gelderse monitor bezoekersdrukte is inmiddels meer dan 150.000 keer door inwoners en bezoekers van de provincie Gelderland bekeken. Deze monitor werd eind juni door Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen - in opdracht van provincie Gelderland - gelanceerd om de drukte in kaart te brengen. Wat ook heeft geholpen is dat de monitor op meer dan 90 andere websites is geplaatst.

Directeur Herre Dijkema: "Het is mooi om te zien dat de monitor zo goed voorziet in een wijze waarop we toch met elkaar op een veilige manier kunnen recreëren.”

Hulpmiddel in keuzebeslissingsproces van consument

Met deze monitor kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Dijkema: "Een mooie bijkomstigheid is dat we met behulp van dit soort data-analyses - zonder gebruik te maken van privacygevoelige informatie – uiteindelijk ook voorspellingen kunnen gaan doen rondom het bezoekersgedrag in drukke tijden.” Gelderse gedeputeerde Peter van 't Hoog vult aan: "Het is goed om te zien dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de druktemeter. Het is een mooi hulpmiddel voor de recreant die een bewuste keuze wil maken. Want er valt genoeg te kiezen in Gelderland.” De meest bekeken locaties zijn het Stationsplein in Arnhem, zwembad Klarenbeek en het centrum van Bronckhorst

Expert-metingen voeden monitor

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen brengt nog tot half september samen met 350 lokale experts-meters zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden de drukte op 400 locaties in beeld. Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk (rood), gemiddeld (oranje) of rustig (groen) is. Om de lokale expert-meters te motiveren en te bedanken voor hun inzet, besloten de voorzitters van de drie Gelderse veiligheidsregio's Ton Heerts, Ahmed Marcouch en Hubert Bruls een video voor hen in te spreken. Voorzitter van de veiligheidsregio Zuid, Hubert Bruls: "Dankzij de ingevoerde gegevens ontstaat er een accuraat beeld van de drukte en kunnen we deze tijdens vakantietijd beter spreiden. En daarmee een mooie zomer tegemoet gaan. Dank jullie wel!”



Samen het bereik vergroten

Aan de oproep aan partijen om de monitor op eigen kanalen te plaatsen en daarmee het bereik onder bezoekers samen te vergroten, is inmiddels flink gehoor gegeven. De monitor is op meer dan 90 websites geplaatst. Waaronder mediakanalen als Omroep Gelderland, De Gelderlander, De Stentor én de websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen en uiteraard de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com, Visitveluwe.nl, Achterhoek.nl. Wie de widget wil aanvragen kan dit doen via Toerismevan.nl/bezoekersdrukte.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland visitor management, drukte

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...