150.000 views voor Gelderse druktemonitor
Bezoekers raadplegen de monitor bij Landal Miggelenberg.
Directeur Herre Dijkema: "Het is mooi om te zien dat de monitor zo goed voorziet in een wijze waarop we toch met elkaar op een veilige manier kunnen recreëren.”
Hulpmiddel in keuzebeslissingsproces van consument
Met deze monitor kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Dijkema: "Een mooie bijkomstigheid is dat we met behulp van dit soort data-analyses - zonder gebruik te maken van privacygevoelige informatie – uiteindelijk ook voorspellingen kunnen gaan doen rondom het bezoekersgedrag in drukke tijden.” Gelderse gedeputeerde Peter van 't Hoog vult aan: "Het is goed om te zien dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de druktemeter. Het is een mooi hulpmiddel voor de recreant die een bewuste keuze wil maken. Want er valt genoeg te kiezen in Gelderland.” De meest bekeken locaties zijn het Stationsplein in Arnhem, zwembad Klarenbeek en het centrum van BronckhorstExpert-metingen voeden monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen brengt nog tot half september samen met 350 lokale experts-meters zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden de drukte op 400 locaties in beeld. Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk (rood), gemiddeld (oranje) of rustig (groen) is. Om de lokale expert-meters te motiveren en te bedanken voor hun inzet, besloten de voorzitters van de drie Gelderse veiligheidsregio's Ton Heerts, Ahmed Marcouch en Hubert Bruls een video voor hen in te spreken. Voorzitter van de veiligheidsregio Zuid, Hubert Bruls: "Dankzij de ingevoerde gegevens ontstaat er een accuraat beeld van de drukte en kunnen we deze tijdens vakantietijd beter spreiden. En daarmee een mooie zomer tegemoet gaan. Dank jullie wel!”
Samen het bereik vergroten
Aan de oproep aan partijen om de monitor op eigen kanalen te plaatsen en daarmee het bereik onder bezoekers samen te vergroten, is inmiddels flink gehoor gegeven. De monitor is op meer dan 90 websites geplaatst. Waaronder mediakanalen als Omroep Gelderland, De Gelderlander, De Stentor én de websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen en uiteraard de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com, Visitveluwe.nl, Achterhoek.nl. Wie de widget wil aanvragen kan dit doen via Toerismevan.nl/bezoekersdrukte.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland visitor management, drukte