Geplaatst op: 22-07-2020
Auteur: Redactie
NRIT

150.000 views voor Gelderse druktemonitor

150.000 views voor Gelderse druktemonitor
Bezoekers raadplegen de monitor bij Landal Miggelenberg.
De Gelderse monitor bezoekersdrukte is inmiddels meer dan 150.000 keer door inwoners en bezoekers van de provincie Gelderland bekeken. Deze monitor werd eind juni door Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen - in opdracht van provincie Gelderland - gelanceerd om de drukte in kaart te brengen. Wat ook heeft geholpen is dat de monitor op meer dan 90 andere websites is geplaatst.

Directeur Herre Dijkema: "Het is mooi om te zien dat de monitor zo goed voorziet in een wijze waarop we toch met elkaar op een veilige manier kunnen recreëren.”

Hulpmiddel in keuzebeslissingsproces van consument

Met deze monitor kunnen bewoners en bezoekers zien welke populaire plekken druk zijn. Dijkema: "Een mooie bijkomstigheid is dat we met behulp van dit soort data-analyses - zonder gebruik te maken van privacygevoelige informatie – uiteindelijk ook voorspellingen kunnen gaan doen rondom het bezoekersgedrag in drukke tijden.” Gelderse gedeputeerde Peter van 't Hoog vult aan: "Het is goed om te zien dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de druktemeter. Het is een mooi hulpmiddel voor de recreant die een bewuste keuze wil maken. Want er valt genoeg te kiezen in Gelderland.” De meest bekeken locaties zijn het Stationsplein in Arnhem, zwembad Klarenbeek en het centrum van Bronckhorst

Expert-metingen voeden monitor

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen brengt nog tot half september samen met 350 lokale experts-meters zoals ondernemers, attracties, terreinbeheerders (natuur) en binnensteden de drukte op 400 locaties in beeld. Zij geven drie keer per dag aan of het in hun omgeving druk (rood), gemiddeld (oranje) of rustig (groen) is. Om de lokale expert-meters te motiveren en te bedanken voor hun inzet, besloten de voorzitters van de drie Gelderse veiligheidsregio's Ton Heerts, Ahmed Marcouch en Hubert Bruls een video voor hen in te spreken. Voorzitter van de veiligheidsregio Zuid, Hubert Bruls: "Dankzij de ingevoerde gegevens ontstaat er een accuraat beeld van de drukte en kunnen we deze tijdens vakantietijd beter spreiden. En daarmee een mooie zomer tegemoet gaan. Dank jullie wel!”



Samen het bereik vergroten

Aan de oproep aan partijen om de monitor op eigen kanalen te plaatsen en daarmee het bereik onder bezoekers samen te vergroten, is inmiddels flink gehoor gegeven. De monitor is op meer dan 90 websites geplaatst. Waaronder mediakanalen als Omroep Gelderland, De Gelderlander, De Stentor én de websites van gemeenten, toeristische ondernemers en lokale marketingpartijen en uiteraard de toeristische websites Visitarnhem.com, Visitnijmegen.com, Visitveluwe.nl, Achterhoek.nl. Wie de widget wil aanvragen kan dit doen via Toerismevan.nl/bezoekersdrukte.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, Gelderland visitor management, drukte

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...