Geplaatst op: 23-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
Photo by Oleg Magni from Pexels
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.

In het eerste kwartaal, met slechts twee coronalockdownweken daalde de omzetten in de branche al met dubbele cijfers. Het sterkste in de reisbranche (-18%), cafés (-15%), hotels (-13%) en restaurants (-12%). ABN AMRO verwacht dat deze sectoren in het tweede kwartaal nog met veel slechtere cijfers komen. 

Economie krimpt door minder buitenlandvakanties 

Volgens de bank krimpt de Nederlandse economie ook doordat we minder op vakantie gaan naar het buitenland. Aan buitenlandse vakanties geven Nederland samen 23,9 miljard euro uit. Daarvan wordt een deel in het buitenland uitgegeven maar 6,6 miljard euro daarvan komt rechtstreeks in Nederland terecht. Dat zijn bijvoorbeeld inkomsten van reisbureau’s en touroperators, binnenlandse vervoerskosten. Die 6,6 miljard euro is 0,85% van het bruto binnenlands product. 

Het mag duidelijk zijn dat de vakantiemarkt er in 2020 heel anders uit zal zien. We gaan veel minder in het buitenland op vakantie en slechts een deel van de Nederlanders ruilt die vakantie in voor een binnenlandse. Uit een analyse van het betalingsverkeer van en naar ABN AMRO-rekeninghouders blijkt dat Nederlandse consumenten in de periode maart – mei 2020 ruim 70 procent minder uitgaven aan reizen en vakanties.

Herstel vakantiemarkt pas in 2022

Ondanks de coronacrisis zijn Nederlanders nog niet vakantiemoe. Uit onderzoek van Trends &Tourism blijkt dat  een grote meerderheid van de bevolking (75%) de komende jaren nog altijd op vakantie wil gaan. Toch gaat de Nederlandse vakantiemarkt een moeilijke periode tegemoet. Bij ABN AMRO verwachten ze dat het aantal buitenlandvakanties van Nederlanders pas in 2022 weer op het niveau van 2019 komt te liggen. Het feit dat populaire bestemmingen als Frankrijk en Duitsland goed met de auto en trein bereikbaar zijn bevordert het herstel. Deskundigen van de bank verwachten dat consumenten in de toekomst meer korte vakanties boeken om de risico’s van besmetting en annulering te verkleinen. 

Hotelmarkt kleiner

ABN AMRO verwacht dat de hotelmarkt niet volledig zal herstellen. Nederlandse hotels zijn voor 38% van alle hotelovernachtingen afhankelijk van de zakelijke markt en voor nog eens 52% van buitenlandse toeristen. Met name Amerikaanse en Britse toeristen kampen voorlopig nog met reisbeperkingen. Al is het maar omdat het aantal vluchten nog beperkt is. Positief is dat de meeste hotels cashflowneutraal zijn vanaf ongeveer 55 procent bezetting. Per juli 2020 lukt het veel hotels om deze bezetting te realiseren. Zij richten zich op Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. 

Doordat veel zakelijke evenementen, beurzen en congressen vanaf maart zijn geannuleerd of verzet, worden met name de hotels die zich op de zakelijke reiziger richten hard geraakt. Het herstel van deze markt zal volgens ABN AMRO niet volledig zal zijn. Mensen raken gewend aan het videobellen, dat tijd en geld bespaart. Ook na de introductie van een vaccin zullen zakenreizigers en hun werkgevers zich afvragen of een fysiek bezoek noodzakelijk is, of dat een virtueel bezoek kan volstaan. 

Campings en bungalowparken worden veel minder hard door de coronacrisis geraakt. Zij zijn veel minder afhankelijk van de buitenlandse markt. Bij de campings kwam in 2019 slechts 27% van de gasten uit het buitenland. Bij de vakantieparken kwam 28,4% uit het buitenland; voornamelijk uit Duitsland en België. Die gasten komen als eerste weer terug.

Trefwoorden: corona, crisis, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.