Geplaatst op: 23-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties

Bbp krimpt met bijna procent door crisis in buitenlandvakanties
Photo by Oleg Magni from Pexels
ABN AMRO verwacht dat de Nederlandse economie in 2020 met 5,6% zal krimpen. Deze krimp ontstaat door forse omzetdalingen in de horeca, dagrecreatie en in delen van de retail en industrie. Maar ook omdat we minder naar het buitenland op vakantie gaan. Dat we daadwerkelijk minder aan reizen uitgeven ziet de bank aan de pintransacties. De hotelmarkt zal niet volledig herstellen omdat de zakelijke markt krimpt.

In het eerste kwartaal, met slechts twee coronalockdownweken daalde de omzetten in de branche al met dubbele cijfers. Het sterkste in de reisbranche (-18%), cafés (-15%), hotels (-13%) en restaurants (-12%). ABN AMRO verwacht dat deze sectoren in het tweede kwartaal nog met veel slechtere cijfers komen. 

Economie krimpt door minder buitenlandvakanties 

Volgens de bank krimpt de Nederlandse economie ook doordat we minder op vakantie gaan naar het buitenland. Aan buitenlandse vakanties geven Nederland samen 23,9 miljard euro uit. Daarvan wordt een deel in het buitenland uitgegeven maar 6,6 miljard euro daarvan komt rechtstreeks in Nederland terecht. Dat zijn bijvoorbeeld inkomsten van reisbureau’s en touroperators, binnenlandse vervoerskosten. Die 6,6 miljard euro is 0,85% van het bruto binnenlands product. 

Het mag duidelijk zijn dat de vakantiemarkt er in 2020 heel anders uit zal zien. We gaan veel minder in het buitenland op vakantie en slechts een deel van de Nederlanders ruilt die vakantie in voor een binnenlandse. Uit een analyse van het betalingsverkeer van en naar ABN AMRO-rekeninghouders blijkt dat Nederlandse consumenten in de periode maart – mei 2020 ruim 70 procent minder uitgaven aan reizen en vakanties.

Herstel vakantiemarkt pas in 2022

Ondanks de coronacrisis zijn Nederlanders nog niet vakantiemoe. Uit onderzoek van Trends &Tourism blijkt dat  een grote meerderheid van de bevolking (75%) de komende jaren nog altijd op vakantie wil gaan. Toch gaat de Nederlandse vakantiemarkt een moeilijke periode tegemoet. Bij ABN AMRO verwachten ze dat het aantal buitenlandvakanties van Nederlanders pas in 2022 weer op het niveau van 2019 komt te liggen. Het feit dat populaire bestemmingen als Frankrijk en Duitsland goed met de auto en trein bereikbaar zijn bevordert het herstel. Deskundigen van de bank verwachten dat consumenten in de toekomst meer korte vakanties boeken om de risico’s van besmetting en annulering te verkleinen. 

Hotelmarkt kleiner

ABN AMRO verwacht dat de hotelmarkt niet volledig zal herstellen. Nederlandse hotels zijn voor 38% van alle hotelovernachtingen afhankelijk van de zakelijke markt en voor nog eens 52% van buitenlandse toeristen. Met name Amerikaanse en Britse toeristen kampen voorlopig nog met reisbeperkingen. Al is het maar omdat het aantal vluchten nog beperkt is. Positief is dat de meeste hotels cashflowneutraal zijn vanaf ongeveer 55 procent bezetting. Per juli 2020 lukt het veel hotels om deze bezetting te realiseren. Zij richten zich op Nederlandse, Duitse en Belgische toeristen. 

Doordat veel zakelijke evenementen, beurzen en congressen vanaf maart zijn geannuleerd of verzet, worden met name de hotels die zich op de zakelijke reiziger richten hard geraakt. Het herstel van deze markt zal volgens ABN AMRO niet volledig zal zijn. Mensen raken gewend aan het videobellen, dat tijd en geld bespaart. Ook na de introductie van een vaccin zullen zakenreizigers en hun werkgevers zich afvragen of een fysiek bezoek noodzakelijk is, of dat een virtueel bezoek kan volstaan. 

Campings en bungalowparken worden veel minder hard door de coronacrisis geraakt. Zij zijn veel minder afhankelijk van de buitenlandse markt. Bij de campings kwam in 2019 slechts 27% van de gasten uit het buitenland. Bij de vakantieparken kwam 28,4% uit het buitenland; voornamelijk uit Duitsland en België. Die gasten komen als eerste weer terug.

Trefwoorden: corona, crisis, vakanties, binnenlandse vakanties, buitenlandse vakanties, hotels, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...