Geplaatst op: 24-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector

Nog hele lastige kwartalen voor bedrijven in vrijetijdssector
De Nederlandse vrijetijdssector gaat nog hele lastige kwartalen tegemoet. Rabobank voorspelt voor de meeste deelsectoren in kwartalen 3 en 4 forse dalingen in omzet. Sterkst getroffen worden de horeca en de reisbranche. Goed nieuws is er voor de vakantieparken, voor hen voorziet Rabobank een 0-lijn. Regionaal ziet de bank evenwel grote verschillen.

Voor hotels voorziet Rabobank in het derde kwartaal van 2020 nog een omzetverlies van 50%. Dat loopt heel langzaam terug naar -15% in het derde kwartaal van 2021. Restaurants zullen zich moeten voorbereiden op een langdurige omzetdip van 40% tot 50%. Pas in het derde kwartaal van 2021 voorziet Rabobank een herstel. Cafés zitten dit kwartaal op 50% omzetverlies maar dat gaat in de koude kwartalen 4 en 1 oplopen naar 70%. Voor cafetaria’s herstelt het omzetverlies heel langzaam vanuit een minder diep dal (-15% in het 3e kwartaal van 2020).

Reisorganisaties zitten in het derde kwartaal nog in een flinke dip (-70%) maar dat herstelt zich snel vanaf het 4e kwartaal van 2020 naar -20% tot -10% in het 2e kwartaal van 2021.

Vakantieparken lijken met een verwacht omzetverlies van 0% over alle kwartalen het minste last te hebben van de coronacrisis. 

De dagrecreatie zal zich na de zomer enigszins herstellen van -53% in het 3e kwartaal van 2020 naar zo’n -30% vanaf het 4e kwartaal. Pas in het 3e kwartaal van 2021 wordt een omzetherstel verwacht. De sport- en recreatieverenigingen  zullen zich sneller herstellen. Daar is met -15% in het 3e kwartaal van 2020 het dal ook niet zo diep en gaat de sector al in het 1e kwartaal van 2021 naar de 0-lijn. 



Regionaal grote verschillen

Rabobank ziet regionaal grote verschillen. Hotels aan de kust en vakantieparken in het hele land herstellen op dit moment. We zien hun omzetten op een vergelijkbaar niveau komen als 2019. Dit komt doordat het binnenlandse toerisme aantrekt en doordat het toerisme uit de buurlanden weer op gang komt. Ook zien we voor dit type bedrijven dat de boekingen voor het najaar al iets voor op schema lopen, wat kan duiden op een kleine plus voor het derde kwartaal van 2020.

Het herstel van de omzetten van hotels in steden blijft achter omdat het internationaal toerisme sterk is afgenomen. Daarbij zijn stadshotels vaker dan gemiddeld afhankelijk van zakelijke gasten. Door het uitblijven van onder andere congressen mist de sector deze groep gasten. Het herstel zal met vertraging op gang komen, waarbij voor het toerisme pas een volledig herstel zal plaats vinden in 2023.

Thuiswerken gaat niet meer weg

Nu veel Nederlanders al maanden thuiswerken, omarmen veel bedrijven ook de voordelen van het thuiswerken. Hiermee zullen een aantal zaken structureel gaan veranderen.

Rabobank verwacht dat de bezetting op kantoren zal afnemen en daarmee ook de bestedingen in de bedrijfscatering. Kantoorbezoek zal met name gericht zijn op sociale contacten. Cateraars kunnen hier op inspelen door het aanbod aan te passen. Op locaties waar veel mensen passeren, zogenaamde ‘high-traffic locaties’, verwachten we structureel minder mensen, omdat mensen meer thuiswerken. Dit betekent minder gasten voor met name de to-go-concepten op onder ander stations en vliegvelden.

Uit eten en sporten op andere momenten

Waar we traditioneel uit eten gaan op donderdag tot en met zaterdag, kan dit door het thuiswerken wat meer verschuiven door de flexibiliteit in de agenda. Restaurants kunnen hier op in gaan spelen. Ook fitnessbedrijven kunnen wellicht profiteren van meer thuiswerken. Ze kunnen in spelen op de flexibiliteit van de werknemer door activiteiten te spreiden over de dag kunnen.
Link: https://www.rabobank.nl/bedrijven/cijfers-en-trends/coronacrisis/horeca-en-recreatie/horeca-en-recreatiesector-lijdt-onder-coronaregels
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, hotels, cafés, restaurants, cafetaria's, dagrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.