Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Lobke Elbers
Next Tourism Generation Alliantie
Publicatie: R&T juni 2020

Next Tourism Generation deel 3 (slot): DMO

De veranderende rol van Destinatie Management Organisaties en het belang van nieuwe skills sets

Next Tourism Generation deel 3 (slot): DMO
Foto: Unsplash

De Next Tourism Generation Alliantie (een Erasmus+ project geïnitieerd door de Europese Commissie) doet sinds 2018 onderzoek naar de huidige skills gaps en toekomstige skills behoeften in vijf toeristische subsectoren. Het doel van het onderzoek is erop gericht om partners van onderwijs, industrie en overheid samen te brengen en sectorale samenwerking tussen deze partijen te verbeteren op het gebied van digital, social en green skills. Het consortium bestaat uit 7 onderwijspartners en 7 industriepartners uit 14 verschillende landen. Deze keer in deel 3 van de serie staan de Destinatie Management Organisaties centraal.


De focus van dit project ligt op de lange termijn (een perspectief voor 2030), maar door de Covid-19 crisis wordt de sector met een nog hogere urgentie gedwongen om na te denken over de zeer nabije toekomst. Daarom is het absoluut noodzakelijk dat we alle kennis en krachten die er zijn ook vanuit dit project openbaar maken en daarmee organisaties mobiliseren om de vergaande uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, bestemmingsontwikkeling en multidisciplinaire samenwerkingen aan te gaan.


DMO’s en benodigde skills sets: top 15 voor 2030

In onderstaand overzicht zijn de top 15 van benodigde competenties gecategoriseerd naar urgentie op basis van de survey resultaten van het onderzoek in Nederland. Om onderstaande tabel goed te lezen is het van belang te weten dat de digitale skills zijn weergegeven in grijs, de duurzaamheid skills zijn weergeven in groen en de sociaal-culturele skills zijn weergegeven in geel.


Tabel: Huidige behoeften aan digitale skills


Bron: Next Tourism Generation Skills report Nederland


Alle werknemers hebben behoefte aan digitale vaardigheden die steeds belangrijker worden en door sommigen worden gezien als de meest relevante vaardigheden voor DMO-personeel. Vaardigheden zijn nodig voor datagedreven marketing en het kunnen meten van resultaten van campagnes. Dit geldt ook voor vaardigheden voor bijvoorbeeld het ontwikkelen en werken met chatbox-functionaliteiten met behulp van AI om bezoekers persoonlijker te begeleiden en een betere beleving in de stad te bieden.


Op dit moment is daar door de corona-crisis nog een extra dimensie aan toe te voegen; hoe kunnen digitale belevingen bijdragen aan het oplossen van huidige vraagstukken omtrent de toekomst van gastvrijheid en toerisme?


Ook zijn er aanvullende competenties nodig om met digitale marketing oplossingen en sociale media te kunnen werken en deze zelf te beheren en hier leringen uit te trekken; ontwerpen en bijwerken van websites; gegevensanalyse, algoritmen begrijpen en strategieën ontwikkelen op basis van gegevensverzameling; e-marketing; menselijk inzicht combineren met digitale inzichten en tools (AI); privacy garanderen met betrekking tot het verzamelen van gegevens.


Daarnaast werd door diverse DMO’s aangegeven dat het erg belangrijk is om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van AR, VR, beacons, QR codes et cetera. Hoewel een DMO niet noodzakelijk een innovator is, moet de organisatie wel op de hoogte zijn van dergelijke ontwikkelingen en tools, omdat deze de bestemming zullen beïnvloeden.


Huidige behoeften aan sociaal-culturele skills

Vaardigheden op het gebied van gastvrijheid/service zijn nog steeds erg belangrijk in deze sector, ook voor de (nabije) toekomst en een mogelijk tijdelijke 1,5 meter economie. Een geïnterviewde noemde het belang van brede, algemene vaardigheden zoals het kunnen delen van kennis en ideeën, naast empathie, openheid en leergierigheid van collega's.

Het ontwerpen van (video) content, het creëren van unieke pakketten voor klanten en schrijfvaardigheden werden ook expliciet benoemd. Citaat: "Vroeger gingen de ontwikkelingen minder snel en de boodschappen en communicatie dus ook, nu willen we inspelen op een trend en nu hebben we een video nodig. Content moet bijna op dezelfde dag worden gelanceerd! Deze capaciteit (het creëren van video-inhoud en montage) moeten we dan in huis hebben ”.


Huidige behoeften aan duurzaamheid skills

Over het algemeen zijn DMO's toegewijd aan het genereren van economische groei en het creëren van welvaart en welvaart voor de lokale bevolking. Er moet een balans zijn tussen bezoekers, bewoners en bedrijven. Die driehoek - in balans - is essentieel voor een sterke stad of regio. Vraag en aanbod veranderen echter voortdurend, dus je moet op de hoogte zijn van trends en ontwikkelingen en goede concepten bedenken. Conceptueel denken is de sleutel voor de toekomst van toerisme.

Hierbij is marketing uiterst belangrijk; marketeers moeten proberen toeristen/bezoekers aan te trekken die passen bij het DNA van de stad en de lokale bevolking; dit is behoorlijk uitdagend maar ook erg belangrijk. Samen met lokale partners proberen ze ook attracties te ontwikkelen die passen bij de stad.


DMO's staan voor veel veranderingen en het creëren van een omgeving voor levenlang leren is cruciaal. DMO's zullen afstappen van simpelweg het verstrekken van informatie (die bezoekers zelf via internet kunnen raadplegen) naar het bieden van inspiratie en (digitale) ervaringen voor bezoekers; de klant helpen de oceaan van informatie te begrijpen.


Alvast aan de slag met de Next Tourism Generation Toolkit

Een volgende stap voor de toerisme sector ligt in eerste instantie binnen de politiek en economie die een helpende hand willen reiken. De andere stap ligt binnen de organisaties en hun Human Capital om zich verder te verrijken en te verdiepen. Nieuwe skills sets worden door de coronacrisis als het ware geforceerd ontwikkeld; vergaande flexibiliteit, ongewone creativiteit en innoverend vermogen staan op dit moment centraal.


Aansluiting met HR-agenda’s van DMO’s

In Nederland is door inzet van een survey en aanvullende expert interviews onderzoek gedaan naar de specifieke competenties die nodig zijn om DMO’s in de toekomst verder te laten ontwikkelen. De onderzoeksresultaten zijn inmiddels beschikbaar gesteld en de onderzoeksresultaten hebben onder andere gediend als input voor de Human Capital agenda van CELTH. Ook Destinatie Netwerk Nederland heeft aangegeven om op basis van deze onderzoeksresultaten samen met HR-managers verder in gesprek te gaan over de competenties van (toekomstige) medewerkers, de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en het aantrekken en behouden van Human Capital.


Hoe verder?

Trefwoorden: dmo's, arbeidsmarkt, werknemers, vaardigheden, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...