Geplaatst op: 29-07-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt

Zonder aanvullende steun wordt kaalslag verwacht

Poppodia raken 61% van de omzet kwijt
Photo by anna-m. w. from Pexels
Nederlandse poppodia komen over het boekjaar 2020 na verwerking van alle steunmaatregelen nog altijd 9,8 miljoen euro tekort. De podia verwachten voor 2020 een omzetverlies van 125 miljoen euro, dat is 61% van de begrote inkomsten. Dat heeft de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) laten uitrekenen door de DSP-groep. De cijfers zijn gebaseerd op een uitvraag waaraan 60 leden van de VNPF hebben meegewerkt. De VNPF vreest voor een kaalslag in de sector.

Op 12 maart gingen o.a. poppodia in Nederland plotseling dicht om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Sinds 1 juli 2020 kunnen poppodia onder strikte regels weer open. De 1,5 meter-afstand maakt het poppodia onmogelijk om rendabele activiteiten te organiseren. Het is ook nog niet duidelijk wanneer poppodia open kunnen zodat ze levensvatbaar kunnen functioneren. 

Omzetverlies 125 miljoen euro

Aan het begin van dit jaar was de verwachting dat ze in 2020 een omzet zouden halen van ca. 205 miljoen euro. Dit bedrag zal niet hoger zijn dan ca. 80 miljoen euro. De poppodia verwachten over 2020 een omzetverlies te lijden van 125 miljoen euro. De verwachting is dat de poppodia in totaal in 2020 een tekort zullen realiseren van ruim 32 miljoen euro. Met name de grootste poppodia hebben zeer zwaar te lijden onder de coronacrisis. Voor de vijf grootste poppodia  loopt het tekort op tot ruim 20 miljoen euro.

De VNPF is blij met en dankbaar voor alle genomen hulpmaatregelen, generiek en specifiek. Het zorgt ervoor dat de popsector verder komt en dat de schade zo beperkt mogelijk blijft. De steunmaatregelen van de overheid hebben effect, maar ook met de al toegezegde steunmaatregelen koerst de poppodiumsector in Nederland af op een tekort van 17 miljoen euro. Dit tekort kan teruglopen naar 9,8 miljoen euro door de extra noodsteun voor de culturele sector. Dit is een verrekening van de noodsteun die voortkomt uit de extra 300 miljoen euro steun voor de cultuursector. Deze komt echter een beperkt deel van de poppodia toe. 

Kaalslag dreigt

Berend Schans, directeur VNPF: "Cijfers hebben de neiging vrij snel als abstract te worden ervaren. Het grote probleem dat hierachter schuil gaat is de enorme impact die dit gaat hebben op de gehele sector. Ook in 2021 en verder. De impact van een gezonde popmuzieksector op bijvoorbeeld een stad en zijn bewoners en bezoekers is niet te onderschatten. Popcultuur en popmuziek genereren waarden. Popmuziek draagt bij aan de economie, het stimuleert diversiteit en inclusie binnen de cultuursector. Popmuziek bevordert talentontwikkeling en draagt bij aan sociale cohesie en de uitstraling van je stad of regio. Dat staat allemaal op grimmig schuddende grond. Een enorme kaalslag dreigt. Een afbraak die vele malen duurder zal zijn dan dit geconstateerde tekort.”

Crisis dreunt door in gehele keten

Naast poppodia verkeren ook festivals en festivalorganisatoren in zeer zwaar weer. Dat zorgt ervoor dat deze situatie doorwerkt in andere delen van de popsector. Artiesten, zzp’ers, tussenpersonen zoals boekingskantoren en ook allerlei toeleveranciers krijgen grote klappen te verwerken. 


Link: https://www.vnpf.nl/media/files/20200728-poppodia-in-tijden-van-covid-19.pdf
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, podia, poppodia, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.