Rake klappen voor KLM
Afbeelding van b1-foto via Pixabay
In het tweede kwartaal daalde het aantal passagiers met 95% van ruim 9 miljoen naar minder dan een half miljoen. Het operationele bedrijfsresultaat bedroeg een verlies van 493 miljoen euro. In dezelfde periode in 2019 was dit nog een winst van 270 miljoen euro. Over het eerste halfjaar is de omzet van KLM bijna gehalveerd naar 2,8 miljard euro in vergelijking met dezelfde periode in 2019.
Grootste verlies ooit
Het operationele resultaat kwam in het eerste halfjaar uit op een verlies van 768 miljoen euro, ten opzichte van een winst van 223 miljoen euro in dezelfde periode in 2019. Een daling van bijna 1 miljard. De capaciteit is maar liefst met meer dan 50% gedaald en het aantal passagiers met meer dan 60% naar 8,1 miljoen voor de KLM Groep. KLM vervoerde hiervan 6,7 miljoen passagiers en Transavia 1,4 miljoen.
"Deze financiële resultaten onderstrepen de effecten van deze ongekende crisis voor de luchtvaart en KLM. Een resultaat van bijna €800 miljoen verlies in de eerste 6 maanden is het slechtste in de KLM-geschiedenis”, zegt KLM president-directeur en CEO Pieter Elbers. "Komende maanden breidt KLM het Europese en intercontinentale netwerk van KLM verder uit. Dit is een belangrijke, maar nog steeds beperkte en voorzichtige stap naar herstel. Er is nog een lange en vooral onzekere weg te gaan.”
Na de uitbraak van corona is vanaf februari het KLM-netwerk geleidelijk afgebouwd naar minder dan 10% van de vluchten begin april. Ook in het tweede kwartaal werd slechts 15% van de vluchten uitgevoerd. In juli werd 30% van de vluchten uitgevoerd en bleef de bezettingsgraad achter. Het netwerk wordt momenteel langzaam en zorgvuldig weer opgebouwd, maar de inkomsten blijven nog ver achter.
Herstel gaat lang duren
De steun van de Nederlandse overheid, in de vorm van een directe lening en garantie op bankleningen voor maximaal 3,4 miljard euro, stelt KLM in staat om de crisis in de komende periode het hoofd te bieden. Maar de vooruitzichten zijn uitermate onzeker. In alle scenario’s zal het herstel van de vraag naar verwachting tot ten minste 2023 of 2024 duren. De mate en snelheid van herstel hangen af van verschillende factoren, zoals de ontwikkeling van het virus, het herstel van de economie en het reisgedrag van klanten.
Om het voortbestaan van KLM op de langere termijn te waarborgen, moet KLM zich in omvang aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daarom is KLM genoodzaakt om het aantal arbeidsplaatsen te verminderen naar het aantal dat nodig is voor de geplande operatie in 2021/2022. In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 fte in de gehele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 fte. Dat gebeurt gedeeltelijk door het niet vernieuwen van tijdelijke contracten (1.500 fte), de vrijwillige vertrekregelen (2.000 fte), pensioneringen en natuurlijk verloop (500 fte). Voor circa 1.500 personeelsleden moeten alternatieve oplossingen worden gezocht. Als het geplande productieniveau met meer dan 20% terugloopt ten opzichte van de verwachtingen, zijn verdere maatregelen niet uitgesloten.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaart, klm, crisis