Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
![Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen](images/20200804_092247.jpg)
Afbeelding van Ben Frieden via Pixabay
Er waren in het tweede kwartaal grote verschillen in ontwikkeling tussen sectoren. In de foodsector groeide de omzet sterk (+7,5%) door onder meer thuisconsumptie als gevolg van de sluiting van de horeca, terwijl in de non-foodsector sterk uiteenlopende ontwikkelingen per saldo leidden tot omzetverlies (-1,6%). De internetomzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal 54,8% hoger dan een jaar eerder.
Winkels in recreatieartikelen zagen de omzet in het tweede kwartaal van 2020 met 10,8% groeien. Dat is een ongekende groei voor deze sector die in dit kwartaal tussen 2015 en 2019 maar 3,1% groei wist te realiseren. Vooral mei (+17,6%) en juni (+18,6%) waren uitstekende maanden. Alleen april noteerde een omzetverlies van 5,1%. Winkels in recreatieartikelen verkopen lectuur, sport-, kampeer-, en recreatieartikelen.
Figuur 1: Omzetontwikkeling van winkels in recreatieartikelen, in % naar maand ten opzichte van vorig jaar, koopdaggecorrigeerd, 2005-2020
![](/upload/Screenshot%202020-08-04%20at%2009.29.13.png)
Bron: CBS
Topics:Retail, Sport, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: sport, verblijfsrecreatie, retail, winkels, recreatieartikelen, kampeerartikelen