Geplaatst op: 04-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers

Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
Afbeelding van DarkWorkX via Pixabay
De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking. 

De Consumentenbond onderzocht bij 12 grote SGR-aangesloten reisorganisaties of zij geïnteresseerde klanten juist informeerden. Het gaat hierbij specifiek over vouchers voor nieuwe boekingen die na 16 maart 2020 zijn geboekt. Op die vouchers zit geen SGR-dekking, op de reizen wel, mits die reisorganisaties zijn aangesloten bij SGR. Het verschil wordt veroorzaakt omdat SGR primair dekking biedt voor reizigers als hun reisorganisatie in financiële problemen komt. De dekking voor de vouchers is een extra service waarvoor de Nederlandse staat SGR inmiddels een kredietfaciliteit van 150 miljoen euro heeft gegeven. Reizigers die na 16 maart een reis bij een SGR-reisorganisatie hebben geboekt kunnen daarom beter direct omboeken dan een voucher accepteren. Die reis is bij een eventueel faillissement wel gedekt, de voucher niet. 

Geen oplossing voor reizigers

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is niet te spreken over de tussentijdse wijziging van de voorwaarden: "Wij hebben hierover vorige week aan de bel getrokken bij de ANVR en de SGR. Vervolgens heeft de ANVR zijn leden opgedragen om duidelijker te communiceren over de vouchers. Maar helaas biedt de ANVR geen oplossing voor consumenten die na 16 maart hebben geboekt en nu met een voucher zitten zonder SGR-dekking, waarover ze niet goed zijn geïnformeerd. Die zijn niets waard als de reisorganisatie failliet gaat.” De Consumentenbond gaat hierover in gesprek met de ANVR.

Communicatie kan beter

Overigens is de informatievoorziening op de site van SGR nu prima op orde. Daar staat heel duidelijk dat de vouchers met SGR-garantie alleen mogen worden uitgegeven voor reizen die geboekt zijn voor 16 maart 2020 die vanwege de coronacrisis door de SGR aangesloten reisorganisaties zijn geannuleerd. Helaas staat in het formele besluit van 28 mei van SGR de datum van 16 maart niet vermeld waardoor reisorganisaties dat mogelijk is ontgaan.
Trefwoorden: reisbranche, vakanties, sgr, vouchers

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...