Geplaatst op: 09-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties

Belgen boekten in juli 50% meer binnenlandse vakanties

De campagne van Vlaanderen Vakantieland om vooral in eigen land op vakantie te gaan heeft bij onze zuiderburen prima gewerkt. In juli boekten Belgen boekten maar liefst 50% meer overnachtingen in eigen land dan in juli vorig jaar. Daarmee maken ze een deel van het verlies aan bezoekers uit het buitenland goed.


Helaas doen de opnieuw verstrengde coronamaatregelen de toeristische sector geen goed en blijven internationale gasten weg. "Ook in de toekomst voor een vakantie in eigen land blijven kiezen is cruciaal,” zegt het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0. Het samenwerkingsverband verenigt de provinciale diensten voor toerisme (Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant en Westtoer), de stedelijke diensten voor toerisme (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen), Logeren in Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen en werkt aan de heropleving van de toeristische sector in Vlaanderen.


Nog nooit zoveel Belgen op vakantie in eigen land

Nog nooit gingen zoveel Belgen bij de start van de zomervakantie op reis in eigen land. In de eerste week van juni waren er al meteen de helft meer boekingen uit eigen land (+44,6%) dan in de eerste week van juni vorig jaar. Halfweg juli noteerden ze zelfs dubbel zoveel boekingen als in dezelfde week halfweg juli vorig jaar (+126%). Voor heel juli noteert België 50% meer binnenlandse overnachtingen dan in juli 2019. Een duidelijk teken dat de logiessector goed op weg was om een stuk van het verlies in het voorjaar door de lockdown weer goed te maken. "Heel dankbaar en trots zijn we”, zegt het samenwerkingsverband. "Sinds de heropening van de toeristische sector zat het herstel zeker op de goede weg. Vlamingen gingen massaal op ontdekking in eigen land. De cijfers tonen aan dat het eigen land meer en meer ook een echt vakantieland wordt.” Toch is de bezetting in Vlaamse hotels nog zorgwekkend, In juli 2019 hadden ze een gemiddelde bruto kamerbezetting van 71%, die is in 2020 teruggelopen naar 48%. Campings lopen nog 15 procentpunt achter op de bezetting van 2019. 


Michel Vandendriessche van Kompas Camping in Nieuwpoort en Westende vult aan: "In juli hebben we een mooie bezetting gerealiseerd. De kampeerders zijn tevreden met de duidelijke Covid-maatregelen die niet verhinderen dat er een fijne kampeervakantie mogelijk is. Uiteraard is het wat anders dan gewoonlijk, maar de vakantiesfeer zit er goed in. Wij hopen nog op een mooie maand augustus en een fijne nazomer. Als het wat rustiger wordt aan de kust is kamperen nog een fijne optie voor wat extra vakantie”.


2e corona golf gooit roet in het eten

Ondertussen is de situatie opnieuw omgeslagen en moet de toeristische sector zich opnieuw schrap zetten. De nieuwe regels naar aanleiding van de 2de coronagolf zijn ook voor het toerisme opnieuw een opdoffer. Internationale toeristen blijven weg , wat zich vooral in onze Vlaamse kunststeden heel hard laat voelen. En de bijkomende veiligheidsmaatregelen in de provincie Antwerpen wegen bijzonder zwaar op de toeristische ondernemers daar.


Jeffrey Van Vooren van Carlton Hotel in Gent geeft dit mee: "In de maand juli hadden wij een bezettingsgraad van zo’n 40% (zowel binnen- als buitenlandse toeristen), minder dan de helft van de 90% bezettingsgraad die we anders halen. De verstrenging van de maatregelen heeft zeker een effect op het reservaties voor augustus. Voorlopig hebben we een bezettingsgraad van slechts 12%. Maar desondanks proberen we positief te blijven. We merken dat er tegenwoordig heel last-minute geboekt wordt.”


Toch laat de toeristische sector z’n schouders niet hangen. "De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de nodige protocollen en veiligheidsmaatregelen waardoor er nog altijd heel wat mogelijkheden zijn om met je bubbel op vakantie te gaan in Vlaanderen Vakantieland,” zegt het samenwerkingsverband. "Logiesuitbaters spelen creatief in op de nieuwe maatregelen. Zo komen er bijvoorbeeld veel grote vakantiewoningen opnieuw op de markt in augustus. Die worden nu verhuurd aan gezinsbubbels, met aangepaste prijzen. Maar ook in de hotels en B&B’s zijn de maatregelen gegarandeerd en kan je perfect op vakantie.”


Oproep aan Vlamingen om regels te respecteren

Vlaanderen Vakantieland 2.0 doet daarom een oproep: blijf in de toekomst ook kiezen voor een vakantie in eigen land. Geniet en ontdek je eigen land als nooit tevoren. Maar doe dat altijd en overal mét respect voor de regels. Kijk vooraf of je kan en mag reizen. Denk aan de 1,5 meter afstand, was en ontsmet je handen regelmatig en draag altijd een mondmasker waar nodig. Hou de drukte goed in de gaten en kies voor minder drukke gebieden. Dat kan ondermeer via de gratis YouFlanders-app van Toerisme Vlaanderen, en via de druktebarometers in de verschillende regio’s. Als we het met z’n allen veilig houden, kan iedereen ook tijdens de komende maanden nog genieten van alle mooie plekken en attracties in Vlaanderen Vakantieland.


Trefwoorden: vakanties, binnenlandse vakanties, toerisme, belgie, Vlaanderen, crisis, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.