Geplaatst op: 14-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken

Trends: kleinere accommodaties geboekt voor reizen en heel laat boeken
Deze zomer pakken we veel vaker de auto naar destinaties.
We kiezen voor kleinere accommodaties, stappen eerder in de auto dan het vliegtuig en kiezen massaal voor last minutes. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter. De aanbieder heeft het druk met de boekingen voor autoreizen, stedentrips.  Bij dit onderzoek is goed te zien dat er laat nog een trip of reis wordt geboekt.

Kleinschalige accommodaties worden populairder 

Van de 1.034 respondenten zegt 58% na de coronaperiode dat de kans groot is dat ze voor een kleinschalige accommodatie kiezen. Voorheen deed slechts 38% dit. In de groep van 26-36 jaar ging 36% voor de coronacrisis naar een kleinschalige accommodatie, nu zou 59% daarvoor kiezen. Bij de groep van 46-55 jaar steeg dit van 39% naar 61%. Ook de interesse voor excursies neemt af. 59% van de 65-plussers zegt minder geneigd zijn om op excursie te gaan. Bij de jongeren is dat slechts 38%.  

Liever auto dan vliegtuig  

Ook de manier om op onze bestemming te komen, lijkt onderhevig aan de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Van alle ondervraagden zegt 36% na corona met de auto op vakantie te zullen gaan. Voorheen was dit slechts 10%.  Het toegenomen gebruik van de auto voor vakantie bleek ook eerder uit een onderzoek van TomTom.
 
Ook stapt men minder snel in het vliegtuig. Voor corona koos 90% voor een vliegvakantie, na corona is dit nog maar 64%.  Opvallend is dat met name de jongeren huiverig lijken om in een vliegtuig te stappen: slechts 48% in de leeftijdsgroep 26 t/m 35 jaar zegt in de toekomst nog met het vliegtuig te zullen gaan.  


Zo laat mogelijk boeken  

Gezien de recente ontwikkelingen van de laatste maanden is vooruitplannen niet altijd een goed idee. Na corona zegt 32% te kiezen voor vroeg boeken, tegenover eerder 63%. Het aantal mensen dat een last minutes zal boeken, is dan weer bijna verdubbeld:, van 37% naar 68%. 
Trefwoorden: accommodatie, reizen, last minute, marketing, trends

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...