Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdssector draagt fors bij aan krimp Nederlandse economie

Vrijetijdssector draagt fors bij aan krimp Nederlandse economie
Afbeelding van Valdas Miskinis via Pixabay
De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal fors gekrompen maar minder dan in de ons omringende landen. Vooral consumenten gaven minder uit. De vrijetijdssector werd hard geraakt. Niet zo verwonderlijk dat de baankansen in de sector sterk zijn geslonken. 

De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal met 8,5% gekrompen ten opzichte van een kwartaal eerder. Het CBS heeft een dergelijke krimp nog niet eerder gemeten. Nederland doet het wel beter dan gemiddeld in de Eurozone en de ons omringende landen zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. De economische neergang had ook grote gevolgen voor de werkgelegenheid, er waren in het tweede kwartaal van 2020 zo’n 322.000 banen minder dan een kwartaal eerder. 



Sterk gedaalde consumptie

De daling van het bbp is voor meer dan de helft toe te schrijven aan een sterk gedaalde consumptie door huishoudens. Consumenten hebben in het tweede kwartaal 11,8 procent minder besteed dan in het tweede kwartaal van 2019. Ze gaven vooral veel minder uit aan horeca, recreatie en cultuur, vervoer en communicatie, en zorg. 

De productie van de handel, vervoer en horeca lag 16,6 procent lager dan een jaar eerder. Vooral de horeca en de vervoerssector hadden te maken met een ongekende krimp. In de vervoerssector was het beeld voor de luchtvaart en luchtvaardiensten gitzwart. 

Wisselend beeld in sector

De horeca sloot (grotendeels) op 15 maart 18.00 uur en mocht op 1 juni weer open met restricties. De hotels deden het een stuk slechter dan de andere logiesaccommodaties zoals kampeerterreinen, vakantiehuisjes, bungalowparken en jeugdherbergen. Bij deze groep zijn de inkomsten uit vaste standplaatsen onverminderd doorgelopen, en konden bezoekers in sommige gevallen gebruik maken van vakantiehuisjes e.d. Ook kozen mensen, als ze al op vakantie gingen, vaker voor vakantie in eigen land. Wat de eet- en drinkgelegenheden betreft, een aantal vond vrij snel oplossingen om hun zaak coronaproof te maken. Verder ontstonden (nieuwe) initiatieven zoals maaltijdverstrekking en afhaal door restaurants. 

Veel minder banen

In het tweede kwartaal van 2020 waren er volgens het CBS 322 duizend banen minder dan een kwartaal eerder, een afname van 3,0 procent. Dit cijfer geeft nog een geflatteerd beeld van de ontwikkeling van de werkgelegenheid, omdat als gevolg van de coronacrisis in een deel van de banen niet of minder gewerkt kon worden. Geraamd wordt dat het daadwerkelijk aantal gewerkte uren in het tweede kwartaal 6,1 procent lager lag dan in het eerste kwartaal. Tegelijkertijd steeg het aantal werklozen met 72 duizend (+26 procent) naar 349 duizend.



Het aantal banen bij de uitzendbureaus daalde met 130 duizend van het eerste op het tweede kwartaal, een daling van 17 procent. Zo’n grote daling is nooit eerder voorgekomen. Ook in de bedrijfstakken handel, vervoer en horeca en zakelijke dienstverlening (exclusief uitzendbureaus) was de daling fors. Daar gingen respectievelijk 123 duizend en 28 duizend banen verloren. Naar verhouding was ook de daling in de kleinere bedrijfstak cultuur, recreatie en overige diensten aanzienlijk, 17 duizend. In het tweede kwartaal hadden 1,7 miljoen werknemers een flexibele arbeidsrelatie. Dat zijn er 272 duizend minder dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling deed zich voor bij vrijwel alle groepen flexwerknemers.

Vrijetijdssector scoort op lijsten minst kansrijke beroepen

In de lijst van minst kansrijke beroepen van het UWV staan relatief veel beroepen uit de vrijetijdssector. Zo schat het UWV de kans op een baan voor (educatief) museummedewerkers, reisleiders en gidsen en organisatoren van conferenties en evenementen laag in. In de horeca en in cultuur, sport en recreatie worden de baankansen door het UWV verminderd ingeschat. Het gaat dan om bedienend personeels, koks, leidinggevenden in de horeca, receptionistes, servicemedewerkers in bioscopen, theaters en bedrijfsleiders van sportscholen, vakantieparken en dagrecreatie. 
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, Nederland, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Slagharen zet stap vooruit in duurzaamheid met nieuwe statiegeldmachines
Slagharen zet met het plaatsen van statiegeldmachines een belangrijke stap richting een duurzamer en schoner park.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Keukenhof rondvaartboot in Amsterdamse grachten
Amsterdam is een nieuwe toeristische attractie rijker: de Keukenhof-rondvaartboot. Deze unieke, volledig elektrische boot, versierd met de kleurrijke bloemenpracht van de Keukenhof, is het resultaat van een samenwerking tussen Keukenhof en Lovers Canal Cruises.
03/04/25
Transavia breidt uit met nieuwe routes in 2025
Transavia is gestart met de uitbreiding van vluchten vanaf Amsterdam en Rotterdam The Hague Airport.
03/04/25
Nederlanders gillen steeds harder in achtbanen, blijkt uit onderzoek Europa-Park
Nederlanders stappen steeds vaker in een achtbaan en gillen daarbij ook steeds harder. Dat blijkt uit recent onderzoek van Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Zes miljoen bezoeken aan Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen
Nederlandse kastelen, historische buitenplaatsen en landgoederen hebben in 2024 ondanks het slechte weer in het voorjaar meer bezoekers getrokken.
03/04/25
Brabant wil anders kijken, anders denken en anders doen
De Van Gogh Sites Foundation, Van Gogh Village Nuenen, Van Gogh Etten-Leur, Van Gogh Nationaal Park en Van Gogh Homeland hebben een gezamenlijke ambitie gepresenteerd. Daartoe hebben ze een convenant gesloten. Half april start al de eerste gezamenlijke campagne: Tegel eruit, maaltijd erin!

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...