Geplaatst op: 17-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland populairder bij camperaars

Nederland populairder bij camperaars
Meer Nederlandse camperaars hebben dit jaar voor Nederland als vakantiebestemming gekozen dan vooraf verwacht. Bij de vakantiekeuze werd hygiëne het belangrijkste. In het voorjaar gaf 63% van  de ondervraagden aan op vakantie te willen. Van hen is een deel nog niet vertrokken en van hen wil een meerderheid in september op vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van camperdeelplatform Goboony onder circa 2.000 camperaars die zowel in het voorjaar als augustus camperaars ondervroeg.

Waar van te voren slechts 29% aangaf voor een camper te kiezen in verband met hygiëne, merkt uiteindelijk 41% dat als belangrijkste overweging bij het boeken aan. In het voorjaar gaf 63% van de Nederlandse camperaars aan nog steeds op vakantie te willen deze zomer. Om zo goed mogelijk met de coronaontwikkelingen rekening te houden waren veel camperaars (29%)  van plan om dit jaar op de bonnefooi te reizen en last-minute een bestemming te bepalen. Drukte vermijden was een andere belangrijke overweging: 56% gaf dit als verwachting aan. 

Nederland populairder

Er zijn meer mensen in Nederland op vakantie geweest dan vooraf verwacht: in plaats van de voorspelde 40%, gaf ruim 48% aan deze zomer in Nederland te zijn gebleven. Scandinavië kreeg juist minder vakantiegangers dan verwacht. Vooraf dacht 14% van de respondenten deze zomer naar Scandinavië te gaan, terwijl uiteindelijk maar 4% ging.  De verwachte 63% van de respondenten is inmiddels nog niet allemaal op vakantie geweest. Er is nog een grote groep die nog weg wil: de meerderheid verwacht in september te gaan. 


Andere prioriteiten

Bij het boeken zijn ook de prioriteiten verschoven. In het voorjaar gaf 38% van de respondenten aan de flexibele annuleringsvoorwaarden het belangrijkste te vinden. Uiteindelijk bleek het hygiëneprotocol voor de camperaars deze zomer het belangrijkste: 41% gaf aan dit de belangrijkste reden voor een campervakantie te vinden. Prijsvoordeel bleek ook minder belangrijk dan gedacht: 28% van de respondenten gaf vooraf aan dat een belangrijke overweging voor een campervakantie te vinden. Uiteindelijk bleek voor slechts 16% dat in de praktijk een belangrijke reden. De veiligheid is deze zomer dus belangrijker dan de portemonnee.

Over het onderzoek

Goboony deed onderzoek onder circa 1.700 Nederlandse camperaars. De voorspellingen zijn verzameld in de maanden april, mei en juni. Om te kijken of de voorspellingen zijn uitgekomen, heeft Goboony nogmaals respondenten ondervraagd in de maand augustus.
Link: https://www.goboony.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...