Geplaatst op: 17-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland populairder bij camperaars

Nederland populairder bij camperaars
Meer Nederlandse camperaars hebben dit jaar voor Nederland als vakantiebestemming gekozen dan vooraf verwacht. Bij de vakantiekeuze werd hygiëne het belangrijkste. In het voorjaar gaf 63% van  de ondervraagden aan op vakantie te willen. Van hen is een deel nog niet vertrokken en van hen wil een meerderheid in september op vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van camperdeelplatform Goboony onder circa 2.000 camperaars die zowel in het voorjaar als augustus camperaars ondervroeg.

Waar van te voren slechts 29% aangaf voor een camper te kiezen in verband met hygiëne, merkt uiteindelijk 41% dat als belangrijkste overweging bij het boeken aan. In het voorjaar gaf 63% van de Nederlandse camperaars aan nog steeds op vakantie te willen deze zomer. Om zo goed mogelijk met de coronaontwikkelingen rekening te houden waren veel camperaars (29%)  van plan om dit jaar op de bonnefooi te reizen en last-minute een bestemming te bepalen. Drukte vermijden was een andere belangrijke overweging: 56% gaf dit als verwachting aan. 

Nederland populairder

Er zijn meer mensen in Nederland op vakantie geweest dan vooraf verwacht: in plaats van de voorspelde 40%, gaf ruim 48% aan deze zomer in Nederland te zijn gebleven. Scandinavië kreeg juist minder vakantiegangers dan verwacht. Vooraf dacht 14% van de respondenten deze zomer naar Scandinavië te gaan, terwijl uiteindelijk maar 4% ging.  De verwachte 63% van de respondenten is inmiddels nog niet allemaal op vakantie geweest. Er is nog een grote groep die nog weg wil: de meerderheid verwacht in september te gaan. 


Andere prioriteiten

Bij het boeken zijn ook de prioriteiten verschoven. In het voorjaar gaf 38% van de respondenten aan de flexibele annuleringsvoorwaarden het belangrijkste te vinden. Uiteindelijk bleek het hygiëneprotocol voor de camperaars deze zomer het belangrijkste: 41% gaf aan dit de belangrijkste reden voor een campervakantie te vinden. Prijsvoordeel bleek ook minder belangrijk dan gedacht: 28% van de respondenten gaf vooraf aan dat een belangrijke overweging voor een campervakantie te vinden. Uiteindelijk bleek voor slechts 16% dat in de praktijk een belangrijke reden. De veiligheid is deze zomer dus belangrijker dan de portemonnee.

Over het onderzoek

Goboony deed onderzoek onder circa 1.700 Nederlandse camperaars. De voorspellingen zijn verzameld in de maanden april, mei en juni. Om te kijken of de voorspellingen zijn uitgekomen, heeft Goboony nogmaals respondenten ondervraagd in de maand augustus.
Link: https://www.goboony.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.