Geplaatst op: 17-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederland populairder bij camperaars

Nederland populairder bij camperaars
Meer Nederlandse camperaars hebben dit jaar voor Nederland als vakantiebestemming gekozen dan vooraf verwacht. Bij de vakantiekeuze werd hygiëne het belangrijkste. In het voorjaar gaf 63% van  de ondervraagden aan op vakantie te willen. Van hen is een deel nog niet vertrokken en van hen wil een meerderheid in september op vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van camperdeelplatform Goboony onder circa 2.000 camperaars die zowel in het voorjaar als augustus camperaars ondervroeg.

Waar van te voren slechts 29% aangaf voor een camper te kiezen in verband met hygiëne, merkt uiteindelijk 41% dat als belangrijkste overweging bij het boeken aan. In het voorjaar gaf 63% van de Nederlandse camperaars aan nog steeds op vakantie te willen deze zomer. Om zo goed mogelijk met de coronaontwikkelingen rekening te houden waren veel camperaars (29%)  van plan om dit jaar op de bonnefooi te reizen en last-minute een bestemming te bepalen. Drukte vermijden was een andere belangrijke overweging: 56% gaf dit als verwachting aan. 

Nederland populairder

Er zijn meer mensen in Nederland op vakantie geweest dan vooraf verwacht: in plaats van de voorspelde 40%, gaf ruim 48% aan deze zomer in Nederland te zijn gebleven. Scandinavië kreeg juist minder vakantiegangers dan verwacht. Vooraf dacht 14% van de respondenten deze zomer naar Scandinavië te gaan, terwijl uiteindelijk maar 4% ging.  De verwachte 63% van de respondenten is inmiddels nog niet allemaal op vakantie geweest. Er is nog een grote groep die nog weg wil: de meerderheid verwacht in september te gaan. 


Andere prioriteiten

Bij het boeken zijn ook de prioriteiten verschoven. In het voorjaar gaf 38% van de respondenten aan de flexibele annuleringsvoorwaarden het belangrijkste te vinden. Uiteindelijk bleek het hygiëneprotocol voor de camperaars deze zomer het belangrijkste: 41% gaf aan dit de belangrijkste reden voor een campervakantie te vinden. Prijsvoordeel bleek ook minder belangrijk dan gedacht: 28% van de respondenten gaf vooraf aan dat een belangrijke overweging voor een campervakantie te vinden. Uiteindelijk bleek voor slechts 16% dat in de praktijk een belangrijke reden. De veiligheid is deze zomer dus belangrijker dan de portemonnee.

Over het onderzoek

Goboony deed onderzoek onder circa 1.700 Nederlandse camperaars. De voorspellingen zijn verzameld in de maanden april, mei en juni. Om te kijken of de voorspellingen zijn uitgekomen, heeft Goboony nogmaals respondenten ondervraagd in de maand augustus.
Link: https://www.goboony.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...