Geplaatst op: 18-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden

Nederlandse evenementensector voert samen met Belgen actie om sector te redden
De Nederlandse evenementensector staat door de coronacrisis om omvallen. Daarmee dreigen 12.000 bedrijven die met 100.000 mensen jaarlijks 94.000 events organiseren tezamen met 7,4 miljard euro omzet te verdwijnen. Om aandacht voor deze culturele en maatschappelijke ramp te vragen lanceert de Alliantie van Evenementenbouwer samen met de Belgische evenementensector de actie ‘Sound of Silence’. Ze roepen overheden op om de sector niet te vergeten, ruimte te bieden tot ondernemen en steunmaatregelen voor de hele evenementensector. 

De Nederlandse evenementensector, die sinds de uitbraak van het coronavirus half maart, samenwerkt in de Alliantie van Evenementenbouwers, heeft zich aangesloten bij het Belgische initiatief dat op maandag 10 augustus werd gelanceerd. ‘Sound of Silence’ werd die dag gepresenteerd onder de noemer ‘Doorbreek de stilte, geef ons de kans om actie te ondernemen’. De situatie in beide landen is vergelijkbaar, het is 5 over 12 voor veel bedrijven in de evenementensector.  

Wat staat er op het spel?

De Alliantie van Evenementenbouwers is een brede vertegenwoordiging van de totale sector van sport, cultuur en entertainment: van freelancers tot toeleveranciers, van theaters tot concertzalen, van organisatoren en theaterproducenten tot sportbonden. De gehele branche vertegenwoordigt in Nederland 100.000 banen en 7,4 miljard euro omzet. De alliantie vraagt aandacht voor het belang van sport, cultuur en entertainment in onze samenleving. Er wordt met overheden lokaal en nationaal op constructieve wijze overlegd en gefocust op wat er allemaal, onder voorwaarden, weer WEL mogelijk is maar de huidige 1,5 meter oplossingen zijn niet levensvatbaar voor de branche. Financiële steun na 1 oktober, waarmee de branche de winter door kan komen is essentieel.  


Jolanda Jansen, directeur van Rotterdam Ahoy, en woordvoerder namens de alliantie: "De focus binnen de alliantie ligt momenteel op twee punten: 1. De zogenaamde ‘Fieldlab Evenementen’; samen met de overheid ontwikkelen we bewijslast van een veilige en betrouwbare aanpak binnen de evenementensector. 2. Financiële steun als overbrugging tot we weer kunnen en mogen binnen de branche. Dat laatste is essentieel als we willen dat deze sector blijft bestaan.”  

Wat is de Sound of Silence?

"Tijd voor actie!", schrijven de organisatoren. "Tijd om in de spotlight te treden. Tijd om van de daken te schreeuwen dat er IETS moet gebeuren. Hoe we dat doen? Met de kracht van sociale media. Deel daarom onze stories, posts, foto overlays en banners. Gebruik de hashtags #SOS en #SoundOfSilence en deel deze oproep met iedereen in je netwerk. Samen staan we sterk."



Aansluiten bij Belgisch initiatief

De Nederlandse alliantie heeft besloten zich aan te sluiten bij haar zuiderburen. Jansen: "Het coronavirus en de impact ervan zijn landgrensoverschrijdend. In Nederland ontstaan ook veel initiatieven en ook bij ons voelen we druk toenemen om in actie te komen. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden maar samenwerking is juist wat we met de alliantie willen; de Lage Landen trekken samen op”. Het initiatief is in eerste instantie vooral een online middel. De oproep in het initiatief is om een oranje kruis over je social media profielfoto te plaatsen, met daarop de tekst "sound of silence"- niet toevallig de noodkreet "SOS". De sector luidt de noodklok, er is nog geen enkel perspectief.  

Katrien Vermeire, woordvoerder namens de Belgische eventsector zegt: "In deze tijden is samenwerking, meer dan ooit, belangrijk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. In België zien we dat het initiatief breed gedragen wordt; we hopen dat het in Nederland dezelfde uitwerking heeft. Behoud van deze sector is ons beider doel.” Sluit je aan!De Alliantie van Evenementenbouwers doet een oproep aan iedereen die de evenementensector een warm hart toedraagt, het initiatief te ondersteunen. 
Link: https://evenementenbouwers.org/
Trefwoorden: evenementen, festivals, cultuur, sport

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.