Geplaatst op: 19-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

RAI Vereniging wil Nederlander op de tweewieler zetten

RAI Vereniging wil Nederlander op de tweewieler zetten
Met het de #unlockyourfreedom start RAI Vereniging vandaag een campagne om mensen in coronatijd te activeren om een tweewieler als alternatief vervoersmiddel in overweging te nemen. Vooral de motorfiets en scooter krijgt veel aandacht in de uitingen. Da campagne zie je terug op diverse social mediakanalen.

Door de uitbraak van corona is ons dagelijkse patroon ruw doorbroken. We stapten in die volle bus, tram, trein of metro of sloten aan in de file. Een patroon waar we meestal niet eens over na dachten, kwam abrupt tot stilstand. Nu de samenleving langzaam weer op gang komt, is dit een uitgelezen moment om mensen te prikkelen om met een andere bril naar hun dagelijkse vervoer te kijken.

Tweewieler als antwoord

"Dit is hét moment om voor een tweewieler te kiezen.” Dat is de boodschap die RAI Vereniging wil overbrengen met de campagne. De tweewieler biedt bewegingsvrijheid om te gaan en staan waar je wilt en het contact met anderen beperkt is. Daarnaast sta je bijna nooit meer in de file en heb je altijd een parkeerplek. Zeker nu het najaar er weer aankomt en de files gaan toenemen. Op een tweewieler heb je het dus slim bekeken. Door te kiezen voor de motor, scooter, speed pedelec, e-bike of fiets, beweeg je jezelf vrij in het nieuwe normaal. Op de website www.unlockyourfreedom.nl ontdek je in een paar klikken welke tweewieler het beste bij je past.

#unlockyourfreedom

De claim #unlockyourfreedom benadrukt de vrijheid die je hebt op een tweewieler. In de campagne wordt de ontvanger uitgedaagd om na te denken over verschillende stellingen: reis je met een mondkapje in het OV en sta je straks weer in de file? Of kies je voor de vrijheid van een tweewieler? De stellingen worden ondersteund door beelden die de doelgroep prikkelen om hier goed over na te denken.

Inzet communicatiemiddelen

De campagne wordt online verspreid. Hiervoor wordt ingezet op een videoadvertentie op YouTube en diverse social media advertenties voor Facebook, Instagram en LinkedIn. In deze advertenties worden de prikkelende stellingen weergegeven en wordt geleid naar de landingspagina. Hier ontdek je in slechts een aantal klikken welke tweewieler bij je past en vindt daarnaast een verdiepingsslag plaats. Naast de voordelen van een tweewieler en praktische tips van andere rijders, is er bijvoorbeeld ook informatie te vinden over het behalen van de verschillende rijbewijzen.

Buitenlandse campagne

De oorspronkelijke campagne is ontwikkeld door Motocom in opdracht van The Motorcycle Industry Association. Voor de adaptie naar de Nederlandse markt is samengewerkt met vandenbusken uit Ouderkerk a/d Amstel (www.vandenbusken.nl).
Trefwoorden: vervoer, campagne, communicatie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...