Geplaatst op: 19-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Apenheul moet personeel ontslaan

Apenheul moet personeel ontslaan
Apenheul verwacht dit jaar een verlies te leiden van 3 miljoen euro. Het dierenpark neemt nu maatregelen en gaat 10 van de 80 werknemers ontslaan. Ook worden investeringen uitgesteld. In 2019 werd nog 1,7 miljoen euro geïnvesteerd.

Van de gebruikelijke jaaromzet van 10,6 miljoen euro, verwacht Apenheul minder dan de helft te realiseren. Van de verwachtte 500.000 bezoekers zullen er maar 220.000 de poorten van het Apeldoornse dierenpark passeren. Dagelijks laat het park maar 3.200 bezoekers toe, minder dan de helft van de maximale capaciteit. Die coronacapaciteit luistert nauw want toen het park de capaciteit opschroefde naar 3.800 vonden bezoekers het toch te druk. 

Op 17 juni opende beschermvrouwe van Apenheul, prinses Margriet, nog het nieuwe voedselbos met loslopende apen, de grootste insectenmuur van Europa en een nieuwe horecagelegenheid met uitzicht op een natuurlijke speeltuin met als blikvanger een 6 meter hoge apenkop. Dat was het sluitstuk van een investering in een nieuw gebied dat al in 2019 was ingezet.

Verlies 3 miljoen euro

Al met al resulteert de coronacrisis voor 2020 in een verlies van 3 miljoen euro. In 2019 werd nog 532.000 euro winst gemaakt. Apenheul neem nu maatregelen en gaat 10 van de 80 personeelsleden ontslaan. Van de gebruikelijke 170 flexkrachten werden er dit jaar slechts 90 ingezet.

Ondanks de crisis staat Apenheul er beter voor dan veel bedrijven door financieel voorzichtig te opereren. Het bedrijf houdt altijd een werkkapitaal aan van 2 miljoen euro en heeft nog eens de beschikking over een extra kredietfaciliteit van 2 miljoen euro via de BMKB-c regeling. Eind 2019 had Apenheul een eigen vermogen van 12 miljoen euro en nauwelijks schulden. 
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.