Consumentenvertrouwen daalt, koopbereidheid verbetert
Afbeelding van Lisa Caroselli via Pixabay Met de opmars van het virus worden Nederlandse consumenten ook pessimistischer. Het consumentenvertrouwen daalde tussen juli en augustus van -26 naar -29. Met -29 lag het consumentenvertrouwen in augustus ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Het consumentenvertrouwen wordt sterk negatief beïnvloed door het economisch klimaat; die indicator daalde zelfs van -51 naar -59. Consumenten zijn minder pessimistisch over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden, die indicator staat op -2. Het is evenwel voor de Nederlandse consument geen tijd voor grote aankopen (-23). Al met al verbeterde de koopbereidheid licht: van -10 naar -9.
Trefwoorden: economie, consumenten, vertrouwen, consumentenvertrouwen
|
|
17/02/25
Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
|
17/02/25
Zes grote onderwijsinstellingen, waaronder Avans, Yonder, Yuverta, De Rooi Pannen, Tilburg University en Breda University of Applied Sciences (BUas), hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Gogh Homeland. Tegelijkertijd werd Bert Smit benoemd tot bijzonder lector Van Gogh Homeland.
|
17/02/25
Vakbond CNV opent vandaag een meldpunt, waar uitzendkrachten met vragen terecht kunnen over nabetali...
|
17/02/25
Misschien is het je al eens een keer opgevallen. De bromfiets wint vandaag de dag steeds meer terrei...
|
16/02/25
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
|
16/02/25
Denemarken heeft weer een topjaar achter de rug. Nederlandse toeristen hadden daar een belangrijk aandeel in.
|
16/02/25
De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dat verwacht ING maar er zijn ook uitdagingen.
|
16/02/25
Het Bureau Toerisme Laag Holland en de VVV’s van Edam-Volendam, Waterland en Purmerend gaan intensiever samenwerken.
|
|
11/03/25
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
|
20/03/25
Op donderdag 20 maart 2025 is de Breda University of Applied Sciences gasthogeschool van het Trendco...
|
24/03/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|