Geplaatst op: 21-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona staat testen innovaties niet in de weg

Corona staat testen innovaties niet in de weg
Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier innovaties op Vlieland getest. Innofest test zowel op kampeerterrein Stortemelk als in het dorp nieuwe innovaties. 

Shampoo zonder water

De shampoo zonder water van Twenty is bij de douches van kampeerterrein Stortemelk te vinden. Met dit product hoopt deze startup een einde te maken aan het feit dat veel vloeibare huishoudelijke producten voor liefst 80 procent uit water bestaan. En met name aan al het transport dat hiervoor nodig is. Van de campinggasten willen ze weten hoe de shampoo aanvoelt en wat het doet met hun haar. 

Herbruikbare voedselverpakkingen

Daarnaast serveert campingrestaurant De Bolder diverse gerechten in de herbruikbare voedselverpakkingen van YoYo. Met een statiegeldsysteem hoopt deze startup de zeeën zwerfvuilvrij te houden. Door de test op Vlieland hoopt de ondernemer erachter te komen of de logistiek achter het product klopt en of klanten de verpakking daadwerkelijk terugbrengen.

Slim kooktoestel

Ook het slimme kookstel van Cook3r is op het kampeerterrein te vinden. Deze innovatie helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren. Campinggasten kunnen het kookstel een weekend lang uitproberen. 

Eetbaar kookgerei

Ook het eetbare kookgerei van Cupbite komt naar Vlieland. Eerder dit jaar testte Cupbite al hun eetbare koffiebekers op Eurosonic Noorderslag, nu maken de ondernemers plastic lepeltjes overbodig met eetbare lepels. Om dit te testen werkt Cupbite samen met een Vlielandse ijszaak, waar klanten daar kiezen zowel plastic als eetbare lepels.

Waardevolle feedback

Eerder deze maand was Innofest met vier startups een weekend aanwezig in de Biergarten Paradigm op het voormalig Suikerunieterrein in Groningen. Dat leverde waardevolle feedback op. 

Herbruikbare shits

Zo leerden de ondernemers van de herbruikbare crewshirts van LeaseShirt dat een kleine personalisering van het shirt mogelijk misbruik kan voorkomen. Positief was dat de shirts in warm weer niet gaan plakken.

FemAlert

Ook voor de ondernemers achter FemAlert, die een platform willen creëren waar mensen ongepast gedrag in het uitgaan kunnen melden, was het een vruchtbaar weekend. Op basis van de opgehaalde feedback gaan ze met een nieuwe naam en logo aan de slag. Die moeten hierdoor beter aansluiten op de missie ‘veilig uitgaan voor iedereen’.  

CO2-negatieve frisdrank

In de Biergarten Paradigm werd ook een CO2-negatieve frisdrank getest. Microalgen absorberen CO2 op een meer efficiënte manier dan bomen en gebruiken geen schaarse landbouwgrond. Met dit uitgangspunt ontwikkelden de ondernemers van FULFoods een CO2-negatieve frisdrank van microalgen. Vooral vrouwen tussen de 25 en de 35 en milieubewuste mannen tussen de 30 en 35 waren enthousiast. De naam op de menukaart ‘refreshFUL’ was onduidelijk voor terrasgangers.

Compost board

Om de klimaatcrisis aan te pakken, zullen we meer en meer mét de natuur moeten samenwerken. Met die gedachte in het achterhoofd is ‘compost board’ ontwikkeld door de startup Rik Makes. Een materiaal dat vergelijkbaar is met hout, maar vanzelf afbreekt tot vruchtbare vezels voor de bodem.

Link: Elk jaar test Innofest innovaties op festivals en evenementen. De organisatie is bij gebrek aan evenementen niet bij de pakken neer gaan zitten. De horeca en campings blijken mooie alternatieve testlocaties te zijn. Volgende week worden de laatste vier in
Trefwoorden: duurzaam toerisme, innovaties, verblijfsrecreatie, evenementen, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.