Geplaatst op: 25-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Corona deelde in 2e kwartaal harde klap uit aan Nederlandse logiesaccommodaties

Corona deelde in 2e kwartaal harde klap uit aan Nederlandse logiesaccommodaties
Afbeelding van Mediamodifier via Pixabay
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in het tweede kwartaal van dit jaar maar liefst 72% minder gasten. Groepsaccommodaties werden het hardst geraakt door de coronacrisis, gevolgd door hotels. Kampeer- en huisjesterreinen hadden ook te maken met historische achteruitgang maar minder. Dieptepunt was april (-95%) maar ook in juni (-49) was de crisis nog heel diep. Noord-Holland werd het hardste geraakt. Het aantal overnachtingen laat hetzelfde beeld zien als het aantal gasten. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS. 

Van alle accommodatietypen hebben huisjesterreinen zich het best hersteld. Zagen zij in april nog 94% minder gasten, in april is dat teruggelopen naar 26% minder gasten. Ook bij kampeerterreinen (van -95% in april naar -41% in juni) zien we duidelijk herstel. Dat is veel minder bij hotels (van -95% in april naar -55% in juni) en helemaal afwezig bij groepsaccommodaties (van -99% in april naar -81% in juni).


Ruim drie kwart minder gasten in hotels

In hotels en vergelijkbare accommodaties liep het aantal gasten in het tweede kwartaal van 2020 met 76% terug in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Dit vertaalt zich in een toename van het aantal faillissementen. De laatste jaren gingen in het tweede kwartaal meestal minder dan 5 hotels failliet, in het tweede kwartaal van 2020 waren dat er 19. Bungalowparken (-63%) en kampeerterreinen (-60%) hadden iets minder van de crisis te lijden, maar ook daar waren minder gasten. Groepsaccommodaties kregen met 87% minder gasten een ongenadig harde klap te verwerken. 

Tabel 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar type accommodatie, 2e kwartaal 2019-2020

Bron: CBS

Vooral buitenlanders bleven weg

Vooral buitenlandse gasten lieten het afweten, dat waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 87% minder dan in het tweede kwartaal van 2019. Door wereldwijde reisbeperkingen ging het daarbij vooral om mensen die van verder weg en/of met het vliegtuig moesten komen. Zo kwamen er vrijwel geen gasten van buiten Europa (dalingen tussen de 96% en 98%). Uit Duitsland en België kwamen nog de meeste gasten, maar ook hun aantallen liepen sterk terug met respectievelijk 74% en 87%. Bij de Nederlandse gasten was de terugloop met 60%t het minst.

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar herkomst, 2e kwartaal 2019-2020, in %
Bron: CBS

Noord-Holland en vooral Amsterdam getroffen

Vooral het toeristisch hart van Nederland, Noord-Holland en Amsterdam, werd door de coronacrisis getroffen met een terugloop van respectievelijk 83% en 92% in het aantal gasten. In Friesland was de daling relatief het kleinst, met 53%. De logiesaccommodaties in steden werden harder getroffen dan die in de meer landelijke gebieden.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar bestemming, 2e kwartaal 2019-2020, in %

Bron: CBS
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, logiesaccommodaties, verblijfsrecreatie, hotels, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, gasten

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...