Geplaatst op: 25-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Groepenmarkt diep, diep, diep in de problemen

Groepenmarkt diep, diep, diep in de problemen
Afbeelding van Pexels via Pixabay
Zoals we vandaag al uit CBS-cijfers zagen, worden bedrijven die zich richten op groepen heel hard getroffen. Bij de groepsaccommodaties liep in het tweede kwartaal het aantal gasten met 87% terug. Dat vertaalt zich volgens brancheorganisatie HISWA-RECON in een enorme omzetdaling. Met de kampeer- en bungalowsector gaat het inmiddels een stuk beter.  

HISWA-RECRON maakte deze maand de balans op van de gevolgen voor tien verschillende bedrijfsgroepen. Van campings en bungalowparken tot jachthavens en bootverhuurders. Gemiddeld is het verlies 18%, met name door een forse daling (-29%) in het voorseizoen. De groepenmarkt komt er met 75% het slechtst van af.

Ook najaar dreigt verloren te gaan

Nederland kent veel soorten bedrijven die arrangementen bieden voor groepen. Van sportweken, bedrijfstrainingen, introductieweken en verenigingsuitjes tot schoolkampen, familieweekenden of vriendenreünies. Deze groepsaccommodaties, zeilende charterschepen, zeil- en vaarscholen en buitensportbedrijven bieden jaarlijks aan miljoenen Nederlandse en buitenlandse gasten een geweldig verblijf en vermaak. Dat is nu voor driekwart weggevallen. Ook reserveringen voor het najaar en 2021 blijven achterwege waardoor de nasleep van de coronacrisis nog langer duurt. 


Grote sociaal-maatschappelijke waarde

Geert Dijks, directeur van HISWA-RECRON roept de Rijksoverheid op om voor deze vaak kleine bedrijven in een volgende steunregeling maatwerk te leveren. "De bestaande regelingen zoals de NOW en de TVL zijn voor veel van dit soort bedrijven niet voldoende en de rekenmethode past niet bij bedrijven met een seizoenskarakter. Gevolg daarvan is dat bedrijven met 75% omzetschade door de rekenmethode maar 30% tegemoetkoming krijgen. Dit soort bedrijven hebben een belangrijke sociaal-maatschappelijk waarde op het moment dat families, vrienden, scholieren en studenten elkaar willen ontmoeten. Deze bedrijven bieden zowel binnen als buiten veel ruimte. Ze garanderen op basis van de door ons ontwikkelde protocollen een veilig verblijf. Ze zijn volledig ingericht op de anderhalvemetersamenleving. Met name voor jongeren zijn er meer mogelijkheden. Scholen, sportclubs en verenigingen zijn daarom van harte welkom bij deze professionele bedrijven.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, groepsaccommodaties, crisis, corona

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...