Geplaatst op: 25-08-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Actiedag voor evenementenbranche

Actiedag voor evenementenbranche
De evenementenbranche voert vandaag actie in Den Haag. Ze willen daarmee aandacht vragen voor de speciale situatie voor de evenementenbranche die op omvallen staat. Dat wordt gesymboliseerd door mensen die als dominostenen omvallen. 

Het coronavirus heeft volgens Riemer Rijpkema namens het Eventplatform catastrofale gevolgen voor de evenementenbranche: "De helft van de werknemers en ZZP’ers, van de ruim 100.000 mensen in de branche, zo’n 51.000 mensen, zitten zonder werk thuis. Van de 7,4 miljard omzet wordt nog geen 2 miljard gerealiseerd. Twee derde van de bedrijven halen daarmee het einde van het jaar niet zonder aanvullende steun. Om de impact en gevolgen voor onze branche een gezicht te geven organiseren we dit evenement.”

Menselijke dominostenen

Een grote ketting (uiteraard op anderhalve meter) van mensen, gekleed in het rood, zal op het Malieveld in Den Haag het woord H E L P vormen en, als menselijke dominostenen, letterlijk omvallen. Met deze sympathieke en symbolische actie vraagt de branche nadrukkelijk aandacht voor de noodsituatie. Tweede Kamerlid Thierry Aartsen en MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof ontvangen van de laatste persoon die omvalt een petitie voor steun voor de evenementenbranche.

Noodsituatie

Pieter Bas Boertje, CEO D&B Eventmarketing en medeorganisator van ‘Code rood voor de evenementenbranche’: "Vanaf het prille begin van de coronacrisis is door het Eventplatform met diverse ministeries, ministers en een staatssecretaris constructief over steunmaatregelen en verruiming van richtlijnen voor de evenementenbranche gesproken. We hebben goede hoop op een derde financiële regeling. Het vergt alleen veel energie en tijd om de overheid te overtuigen van de nodige maatregelen. Deze actie heeft als doel om de noodsituatie in de evenementbranche nog eens extra te benadrukken. Het voortbestaan van een totale keten en infrastructuur van een internationaal hoog in aanzien staande sector staat echt zwaar onder druk. Een sector die van groot belang is voor de Nederlandse (kennis)economie en voor een aanzienlijke spin-off voor lokale economieën zorgt.”
Trefwoorden: evenementen, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...