Geplaatst op: 26-08-2020
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2020-1

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven

Niet alleen economisch gewin uit toerisme maar ook welzijn voor bewoners

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven
Foto: Stella Dekker
Maandagavond 10 februari is het rapport ‘Bestemming Groningen 2030’ aangeboden aan gedeputeerde Mirjam Wulfse. Dit vond plaats tijdens de oprichtingsvergadering van de Groningen Toerisme Coöperatie in de Fraeylemaborg te Slochteren. Professor drs. Philip Wagner (directeur van Wagner Group en ICUC hoogleraar Global Economy & Governance) gaf een korte reflectie op de kansen en mogelijkheden die de vrijetijdseconomie biedt en hoe de sector kan bijdragen aan het oplossen van de grote opgaven als trots en krimp waar Stad en Ommeland voor staan. Klaas Holtman, voorzitter van de kersverse Groningen Toerisme Coöperatie krijgt een forse agenda mee.

Aanleiding van het rapport is de verwachte stijging in Nederland van het aantal buitenlandse toeristen van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Dit brengt niet alleen lusten, maar ook lasten met zich mee en vraagt om een fundamenteel nieuwe aanpak. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft hierop een landelijke visie op toerisme in Nederland geschreven, Perspectief Bestemming Nederland 2030. 

Daarvan is een Groningse vertaling gemaakt. Hierin wordt antwoord gegeven op vragen als: hoe kunnen ondernemers, overheden en kennisinstellingen gezamenlijk de toeristische aantrekkingskracht van Groningen versterken en hoe kan elke Groninger mee profiteren van de enorme verwachte landelijke groei van de vrijetijdseconomie? Het is duidelijk dat de provincie het beleid opzet waarbij iedereen, ook de inwoners van Groningen, profiteren van het toerisme. Het is voor het eerst dat de rol van de bewoner sterk centraal staat in een toeristische visie. Het gaat niet alleen om economisch gewin uit toerisme maar om welzijn. 

Groningen Toerisme Coöperatie

De Groningen Toerisme Coöperatie is er voor en door ondernemers. Vanaf nu kunnen ondernemers en geïnteresseerden uit de vrijetijdseconomie lid worden van de Groningen Toerisme Coöperatie. Daarmee hebben ze stemrecht en worden actief betrokken bij het realiseren van de missie om de toeristische aantrekkingskracht van Groningen een forse impuls te geven. De coöperatie zet voor de periode 2020-2030 in op een verdubbeling van het aantal bezoekers, een omzetstijging van 1,7 miljard naar 2,2 miljard, een groei van het aantal banen van 18.500 naar 22.800 en een forse impuls voor de leefbaarheid van het ommeland. Lees hier meer over de Groningen Toerisme Coöperatie. De coöperatie is gericht op het maken én uitvoeren van plannen en projecten. 

Trends en ontwikkelingen voor Groningen 
  • Stad Groningen doet het relatief goed qua overnachtingen ten opzichte van de Ommelanden. Groningen als provincie blijft in vergelijking met andere provincies achter wat betreft overnachtingen.
  • Er wordt impact in Groningen verwacht van overtoerisme uit Amsterdam
  • Er is een wereldwijde groei van bezoeker 
  • De massatoerist komt nauwelijks naar Groningen
  • Bezoekers zijn meer en meer op zoek naar beleving
  • Bezoekers willen eenvoudiger arrangementen en accommodaties kunnen boeken door middel van online tools.
  • Groningen is een potentieel succesvolle "second city”.

Rol Marketing Groningen
Marketing Groningen is een van de mede initiatiefnemers van de Groningen Toerisme Coöperatie. De rol van Marketing Groningen in deze samenwerking is het bouwen van een sterke en positieve reputatie van Groningen om op die manier de gewenste kwaliteitsbezoekers naar Groningen te trekken. Branding en marketing zijn de kerncompetenties van Marketing Groningen, waar de coöperatie veel meer aan de slag gaat met ondernemers en kwaliteit. Het wordt hard trekken want er liggen hoge ambities op tafel. Zo is het doel om in 2030 de werkgelegenheid in de vrijetijdssector met 26% te laten groeien. Dat betekent dat bijna 23.000 mensen hun brood verdienen met dienstverlening aan de bezoekers van de provincie. De gast verwacht veel; makkelijk boeken, veel beleving, kwaliteit, veel te doen en gastvrijheid. Dat laatste is al gelukt. Uit onderzoek voor de visie bleek dat Groningen gezien wordt als de meest gastvrije provincie van Nederland. Toch ligt daar de ambitie op tafel om van stad Groningen en de rest van de provincie in de overnachtingsmogelijkheden te verhogen naar het rapportcijfer 9. Nu staat dat op een 7,4 voor de stad en een 7 voor de provincie. 


Meteen mee aan de slag

De Groningen Toerisme Coöperatie moet dit jaar echt aan de slag. De provincie geeft een aantal duidelijke projecten mee. In ieder geval wordt een fonds opgesteld zodat ontwikkelgeld beschikbaar komt (revolving fund). Dit kan dan onder meer gebruikt worden voor vastgoed of veranderingen daarin. Dat vraagt waarschijnlijk meer tijd dan dit jaar. Wel wil de provincie dit jaar al twee voorbeeldprojecten opzetten. Twee echte showmodellen die laten zien dat samenwerking tussen ondernemers, burgers, politiek en coöperatie veel meer oplevert dan de losse sterke eilanden in toerisme die er nu zijn. Concreet wordt door de provincie vermeld de ingrediënten cultuur, accommodaties en horeca. De politiek verbindt daaraan dat leefbaarheid en welzijn onderdeel uitmaken van dit project. Waar projecten worden uitgevoerd zijn ook handen nodig. Daarom is in de visie vastgesteld dat twee aanbodregisseurs worden aangesteld. Zij kijken kritisch naar het aanbod, de ontwikkelingen en de geschetste weg omhoog in kwaliteit, waardering en beleving. 

Holtman: "Derde sector van Groningen goed agenderen

Klaas Holtman, voorzitter Groningen Toerisme Coöperatie: "De coöperatie is in 2019 opgericht in de voorbereiding op de toeristische visie. Wij zijn er van, voor en door ondernemers. We zoeken actief het gesprek op met hen. Nu is eerst de visie opgeleverd samen met de provincie en nu komt de coöperatie echt tot leven. Het is al mooi om te melden dat na een eerste bijeenkomst vijftig ondernemers zich verbinden aan ons. We hebben het streven om naar zeker 200 leden te groeien. Dan heb je echt een serieuze stem tegenover de politiek.”Holtman pakt meteen een ander punt op: "Wat ik belangrijk vind, is de samenwerking met Friesland en Drenthe. Dat is gelukt en we gaan om tafel. Dat willen we graag opzetten met het oog op de provinciale verkiezingen want we willen de vrijetijdseconomie goed geagendeerd krijgen. Het is tenslotte de derde sector in de Groningse economie en die is nog niet goed vertegenwoordigd aan alle overlegtafels.
Trefwoorden: dmo's, marketing, Groningen, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...