Geplaatst op: 26-08-2020
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T 2020-1

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven

Niet alleen economisch gewin uit toerisme maar ook welzijn voor bewoners

Beleidsvisie brengt toeristische coöperatie tot leven
Foto: Stella Dekker
Maandagavond 10 februari is het rapport ‘Bestemming Groningen 2030’ aangeboden aan gedeputeerde Mirjam Wulfse. Dit vond plaats tijdens de oprichtingsvergadering van de Groningen Toerisme Coöperatie in de Fraeylemaborg te Slochteren. Professor drs. Philip Wagner (directeur van Wagner Group en ICUC hoogleraar Global Economy & Governance) gaf een korte reflectie op de kansen en mogelijkheden die de vrijetijdseconomie biedt en hoe de sector kan bijdragen aan het oplossen van de grote opgaven als trots en krimp waar Stad en Ommeland voor staan. Klaas Holtman, voorzitter van de kersverse Groningen Toerisme Coöperatie krijgt een forse agenda mee.

Aanleiding van het rapport is de verwachte stijging in Nederland van het aantal buitenlandse toeristen van 18 miljoen in 2017 naar 29 miljoen in 2030. Dit brengt niet alleen lusten, maar ook lasten met zich mee en vraagt om een fundamenteel nieuwe aanpak. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft hierop een landelijke visie op toerisme in Nederland geschreven, Perspectief Bestemming Nederland 2030. 

Daarvan is een Groningse vertaling gemaakt. Hierin wordt antwoord gegeven op vragen als: hoe kunnen ondernemers, overheden en kennisinstellingen gezamenlijk de toeristische aantrekkingskracht van Groningen versterken en hoe kan elke Groninger mee profiteren van de enorme verwachte landelijke groei van de vrijetijdseconomie? Het is duidelijk dat de provincie het beleid opzet waarbij iedereen, ook de inwoners van Groningen, profiteren van het toerisme. Het is voor het eerst dat de rol van de bewoner sterk centraal staat in een toeristische visie. Het gaat niet alleen om economisch gewin uit toerisme maar om welzijn. 

Groningen Toerisme Coöperatie

De Groningen Toerisme Coöperatie is er voor en door ondernemers. Vanaf nu kunnen ondernemers en geïnteresseerden uit de vrijetijdseconomie lid worden van de Groningen Toerisme Coöperatie. Daarmee hebben ze stemrecht en worden actief betrokken bij het realiseren van de missie om de toeristische aantrekkingskracht van Groningen een forse impuls te geven. De coöperatie zet voor de periode 2020-2030 in op een verdubbeling van het aantal bezoekers, een omzetstijging van 1,7 miljard naar 2,2 miljard, een groei van het aantal banen van 18.500 naar 22.800 en een forse impuls voor de leefbaarheid van het ommeland. Lees hier meer over de Groningen Toerisme Coöperatie. De coöperatie is gericht op het maken én uitvoeren van plannen en projecten. 

Trends en ontwikkelingen voor Groningen 
  • Stad Groningen doet het relatief goed qua overnachtingen ten opzichte van de Ommelanden. Groningen als provincie blijft in vergelijking met andere provincies achter wat betreft overnachtingen.
  • Er wordt impact in Groningen verwacht van overtoerisme uit Amsterdam
  • Er is een wereldwijde groei van bezoeker 
  • De massatoerist komt nauwelijks naar Groningen
  • Bezoekers zijn meer en meer op zoek naar beleving
  • Bezoekers willen eenvoudiger arrangementen en accommodaties kunnen boeken door middel van online tools.
  • Groningen is een potentieel succesvolle "second city”.

Rol Marketing Groningen
Marketing Groningen is een van de mede initiatiefnemers van de Groningen Toerisme Coöperatie. De rol van Marketing Groningen in deze samenwerking is het bouwen van een sterke en positieve reputatie van Groningen om op die manier de gewenste kwaliteitsbezoekers naar Groningen te trekken. Branding en marketing zijn de kerncompetenties van Marketing Groningen, waar de coöperatie veel meer aan de slag gaat met ondernemers en kwaliteit. Het wordt hard trekken want er liggen hoge ambities op tafel. Zo is het doel om in 2030 de werkgelegenheid in de vrijetijdssector met 26% te laten groeien. Dat betekent dat bijna 23.000 mensen hun brood verdienen met dienstverlening aan de bezoekers van de provincie. De gast verwacht veel; makkelijk boeken, veel beleving, kwaliteit, veel te doen en gastvrijheid. Dat laatste is al gelukt. Uit onderzoek voor de visie bleek dat Groningen gezien wordt als de meest gastvrije provincie van Nederland. Toch ligt daar de ambitie op tafel om van stad Groningen en de rest van de provincie in de overnachtingsmogelijkheden te verhogen naar het rapportcijfer 9. Nu staat dat op een 7,4 voor de stad en een 7 voor de provincie. 


Meteen mee aan de slag

De Groningen Toerisme Coöperatie moet dit jaar echt aan de slag. De provincie geeft een aantal duidelijke projecten mee. In ieder geval wordt een fonds opgesteld zodat ontwikkelgeld beschikbaar komt (revolving fund). Dit kan dan onder meer gebruikt worden voor vastgoed of veranderingen daarin. Dat vraagt waarschijnlijk meer tijd dan dit jaar. Wel wil de provincie dit jaar al twee voorbeeldprojecten opzetten. Twee echte showmodellen die laten zien dat samenwerking tussen ondernemers, burgers, politiek en coöperatie veel meer oplevert dan de losse sterke eilanden in toerisme die er nu zijn. Concreet wordt door de provincie vermeld de ingrediënten cultuur, accommodaties en horeca. De politiek verbindt daaraan dat leefbaarheid en welzijn onderdeel uitmaken van dit project. Waar projecten worden uitgevoerd zijn ook handen nodig. Daarom is in de visie vastgesteld dat twee aanbodregisseurs worden aangesteld. Zij kijken kritisch naar het aanbod, de ontwikkelingen en de geschetste weg omhoog in kwaliteit, waardering en beleving. 

Holtman: "Derde sector van Groningen goed agenderen

Klaas Holtman, voorzitter Groningen Toerisme Coöperatie: "De coöperatie is in 2019 opgericht in de voorbereiding op de toeristische visie. Wij zijn er van, voor en door ondernemers. We zoeken actief het gesprek op met hen. Nu is eerst de visie opgeleverd samen met de provincie en nu komt de coöperatie echt tot leven. Het is al mooi om te melden dat na een eerste bijeenkomst vijftig ondernemers zich verbinden aan ons. We hebben het streven om naar zeker 200 leden te groeien. Dan heb je echt een serieuze stem tegenover de politiek.”Holtman pakt meteen een ander punt op: "Wat ik belangrijk vind, is de samenwerking met Friesland en Drenthe. Dat is gelukt en we gaan om tafel. Dat willen we graag opzetten met het oog op de provinciale verkiezingen want we willen de vrijetijdseconomie goed geagendeerd krijgen. Het is tenslotte de derde sector in de Groningse economie en die is nog niet goed vertegenwoordigd aan alle overlegtafels.
Trefwoorden: dmo's, marketing, Groningen, beleid

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
15/10/24
Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
11/10/24
Exclusief voor leden
Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
10/10/24
Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
04/09/24
Exclusief voor leden
Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.