Reissector heeft 3e noodpakket hard nodig en vraagt steun voor voucherbank
Afbeelding van DarkWorkX via Pixabay
De reissector is met 80% omzetverlies een van de zwaarst getroffen sectoren waar zo’n 20.000 mensen werken. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander nog steeds graag op vakantie gaat. Dat kan alleen met een reisbranche die de coronacrisis overleeft. Alleen overheidsmaatregelen, waaronder een voucherbank en de juiste maatregelen van een 3e noodpakket, kunnen reisbedrijven helpen deze loodzware periode te overbruggen.
NOW niet voldoende om reisbedrijven overeind te houden
"Met een omzetverlies van meer dan 80% (en voor bedrijven die reizen organiseren naar intercontinentale bestemmingen ligt dit nog hoger) overtreft de sector ruimschoots -in de nu uitgelekte plannen voor een nieuw 3e economisch noodpakket- het criterium van 30% omzetdaling. Echter, de daar aan gekoppelde lagere NOW-overheidsbijdrage van 70-80% helpt veel reisbedrijven helaas onvoldoende en zal hun wellicht alsnog de das om doen. Het uitgelekte voorstel om dit 3e noodpakket te laten doorlopen tot een volgende zomer zou een mooie stap zijn om bedrijven de winter door te helpen, maar is niet genoeg", aldus Walter Schut, adjunct-directeur ANVR.
Voucherbank essentieel
Naast deze stap roept de reisbranche al maanden om sectorspecifieke maatregelen vanuit de overheid; steun die de overheid in het begin van de crisis al heeft toegezegd. Een van de sectorspecifieke maatregelen die voor een deel kan helpen is het plan dat garantiefonds SGR en ANVR hebben voorgelegd aan het Ministerie van Economische Zaken om te komen tot een voucherbank.
De snel ingevoerde en goed doordachte reisvouchers mét SGR-garantie, voor de consument van wie de reis is of wordt geannuleerd, moeten 'vroeg of laat' worden terugbetaald aan de reiziger. Om bedrijven uiteindelijk niet alsnog te laten omvallen, zouden bedrijven via SGR geld moeten kunnen lenen van de overheid met de afspraak dat dit bedrag over een aantal jaren wordt terugbetaald. Hiermee kan én het reisbedrijf overeind blijven én de consument krijgen waar hij recht op heeft én de schade voor SGR en overheid (bij faillissementen van bedrijven) kan op deze wijze worden beperkt. Ook worden uitkeringen voor 20.000 werknemers voorkomen.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, corona, crisis