Geplaatst op: 27-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

NS gaat concurrentie met luchtvaart aan

NS gaat concurrentie met luchtvaart aan
NS lijkt de concurrentie met de luchtvaart aan te gaan. Het bedrijf wil in 2024 de reis naar Berlijn en Brussel significant verkorten en het boeken van tickets te vereenvoudigen. 

In 2024 gaan op de trajecten Amsterdam-Brussel en Amsterdam Berlijn nieuwe treinen rijden, die reizigers flink sneller en comfortabeler van de ene hoofdstad naar de andere brengen. Naar Berlijn wordt een half uur gewonnen en ook naar Brussel lijkt een reistijdwinst tot een half uur mogelijk.

Reizigersstromen duurzaam verleggen

Volgens de nieuwe NS-CEO Marjan Rintel is een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden is cruciaal. "België en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14% en naar Berlijn zelfs met 20%. Zonder de impact van corona, zouden we de komende jaren onherroepelijk tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein. Dat doen we ook met de start van de rechtstreekse verbinding naar Londen dit najaar en de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen in december.”

Makkelijker vinden en boeken

NS kijkt ook nadrukkelijk naar de internationale spoorsector zelf. Op de website van NS International zijn dit jaar vrijwel alle bestemmingen en tarieven tot een afstand tot 700 kilometer te boeken. Met enkele vervoerders en buitenlandse vervoersregio’s die hun tickets nog niet aanbieden, is NS in gesprek. Marjan Rintel: "Op afstanden tot 700 kilometer is NS International de onafhankelijke prijsvergelijker, zoals je die uit de luchtvaart ook wel kent. We bieden alle beschikbare tickets en tarieven aan en rekenen geen toeslagen. Maar ik zou die afstand graag verder willen oprekken. Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn? Daarover wil ik in Europa met andere vervoerders in gesprek. Net als in de luchtvaart zou ik mijn treintickets bovendien graag een jaar van tevoren kunnen boeken.”

Amsterdam-Berlijn

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door een optelsom van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het vervallen van de locomotiefwissel bij de grens en het overslaan van enkele Duitse stations. De snellere reis naar Berlijn is de invulling van een eerder aangekondigde ambitie van NS. De ambities naar Duitsland wil NS in 2024 gerealiseerd hebben. De reistijd naar Berlijn vanuit Amsterdam gerekend bedraagt dan 5 uur en 50 minuten, een halfuur sneller dan de huidige 6.20 uur. Voor een nog kortere reistijd moet in het spoor worden geïnvesteerd. Duitsland heeft plannen voor snel spoor voor de route langs Arnhem. Dat biedt de mogelijkheid voor een extra route met een hogere snelheid, naast de huidige route over Hengelo. Voor een hoogwaardige verbinding met Duitsland heeft het spoor tussen Utrecht en de grens bij Arnhem een forse upgrade nodig. Met meer capaciteit, waarbij ook de snelheid omhoog zou moeten naar 200 kilometer per uur.

Amsterdam-Brussel

De reis van Brussel naar Amsterdam duurt nu nog 2.52 uur. Hier kan NS tijdwinst behalen doordat nieuwe treinen een deel van het traject op een topsnelheid van 200 km/ uur kunnen rijden. Door grootschalige vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de Hogesnelheidslijn. Daarbij bespreekt NS met de Belgische vervoerder NMBS of er nog meer versnellingsmogelijkheden inpasbaar zijn. Met deze ontwikkelingen wordt een reistijdwinst tot een half uur nagestreefd
Trefwoorden: mobiliteit, treinen, luchtvaart

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...