Geplaatst op: 28-08-2020
Auteur: Marc Gerlings

Diepe crisis voor Schiphol

Halfjaarcijfers 2020 brengen donkere periode voor de groep in beeld

Diepe crisis voor Schiphol
62% minder passagiers in eerste helft 2020. Honderden banen weg.
Royal Schiphol Group publiceert vandaag, de halfjaarcijfers over de eerste zes maanden van 2020. Die cijfers zijn nog nooit zo slecht geweest door de coronacrisis. De scherpe daling in luchtvaartbewegingen dwingt de luchthaven tot een forse reorganisatie. In de eerste zes maanden van 2020 registreerde Amsterdam Airport Schiphol een afname van het aantal passagiers met 62,1% tot 13,1 miljoen. Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol is met 52,1% gedaald naar 115.952. Honderden medewerkers gaan hun baan verliezen door de reorganisatie. Schiphol Group wil tot 25% minder kosten maken.

Het vrachtvolume laat een daling zien van 14,5% naar 656.000 ton. Ook Eindhoven Airport (-65% in passagiers) en Rotterdam The Hague Airport (-71% in passagiers) hadden een aanzienlijke terugval in het verkeersvolume. Deze luchthavens vallen gedeeltelijk onder de exploitatie van de Schiphol Group.

Van winst naar dieprood cijfer

Het nettoresultaat voor de eerste helft van 2020 kwam uit op een verlies van 246 miljoen euro, vergeleken met een winst van 133 miljoen euro in de eerste helft van 2019. Schiphol Group paste zich aan op de nieuwe situatie door de operatie af te slanken en een deel van de terminal op Schiphol gedurende de eerste maanden van de crisis te sluiten. Terwijl de luchthaven open bleef, werden de bedrijfslasten teruggedrongen. Schiphol Group is in aanmerking gekomen voor de NOW1 regeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) en heeft een aanvraag ingediend voor NOW2.

Toekomst onduidelijk, scherp in kosten snijden met 25%

De vooruitzichten voor de komende jaren zijn zeer onzeker en hangen af van de ontwikkeling van de pandemie, de komst van een vaccin, internationale coördinatie van reismaatregelen, het profiel van het economisch herstel en veranderingen in het gedrag van passagiers en bedrijven. Op basis van scenario's is de verwachting dat het verkeer pas in 2023-2025 weer op het niveau van 2019 zal zijn. In het licht hiervan heeft Schiphol Group besloten zijn kosten aan te passen aan de nieuwe vooruitzichten.


Honderden ontslagen op totaal van 3.000

Schiphol streeft ernaar om zijn totale bedrijfslasten met ongeveer 20-25% te verlagen in 2021 en 2022. De kostenbesparingen zullen op alle onderdelen van de bedrijfslasten worden gerealiseerd, ook op diensten en contracten. Dit zal echter ook betekenen dat het aantal banen binnen Schiphol Group zal afnemen. De directie heeft de centrale ondernemingsraad om advies gevraagd over de organisatorische aanpassingen. Met de vakbonden zal een sociaal plan worden opgesteld. De impact op de werkgelegenheid is nog onzeker, maar verwacht wordt dat het zal gaan om enkele honderden functies op het totale personeelsbestand van ongeveer 3.000.

Er zijn al verschillende maatregelen doorgevoerd om kosten te besparen. Schiphol heeft proactief besloten om dividenden voor aandeelhouders en de variabele beloning voor management over 2019 niet uit te keren.

Liquiditeitspositie genoeg voor een jaar

Schiphol Group heeft per 30 juni 2020 de beschikking over een bedrag van 1,5 miljard euro aan liquide middelen, bestaande uit geldmiddelen en deposito’s ter waarde van 0,5 miljard euro en gecommitteerde, nog niet getrokken bankfaciliteiten ter waarde van 1,0 miljard euro. Deze liquiditeitspositie is voldoende om een periode van ten minste 12 maanden te overbruggen bij de scenario’s die de directie hanteert.

Gevolgen voor projecten

De COVID-19-crisis heeft ook gevolgen voor de hoogte van investeringen in Schiphol. Toch verwacht Schiphol in 2020 en 2021 samen nog altijd ongeveer 1,5 miljard euro te investeren. Schiphol geeft voorrang aan veiligheids- en hygiënemaatregelen en blijft investeren in onderhoud, veiligheid, duurzaamheid, kwaliteit van de dienstverlening en innovatie. Schiphol heeft de maanden met minimaal luchtverkeer benut om een aantal innovatie- en onderhoudsprojecten versneld uit te voeren.

De bouw van de nieuwe pier en de herinrichting van Vertrek 1 is in volle gang. Andere projecten zijn uitgesteld - voor minstens twee jaar -, waaronder de bouw van de nieuwe terminal. De kosten voor dit project bedroegen in de eerste helft van 2020 ruim 400 miljoen euro.

Trefwoorden: luchthaven, toerisme, reizen, vliegen, pandemie, covid 19, beleid, management

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.