Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca
De Nederlandse horeca heeft een ongekend dramatisch tweede kwartaal achter de rug. Van de in jaren opgebouwde omzet bleef maar zo’n 40% over. In sommige deelsectoren was de schade nog veel groter.
In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in de Nederlandse horeca met 57% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Ook ten opzichte van het al slechte eerste kwartaal (met een omzetdaling van 9,9% daalde de omzet in de horeca met 51% heel fors.
Logiesverstrekking raakt groot deel van omzet kwijt
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors.
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors.
Grote verschillen tussen deelsectoren
De grootste klappen kregen de hotels die in het tweede kwartaal hun omzet met maar liefst 79% zagen dalen. Aangezien de totale omzetdaling in de logiesverstrekking lager ligt (69%) mogen we aannemen dat de verblijfsrecreatie (waarover geen omzetcijfers beschikbaar zijn) het een stuk beter deed. Uit ander onderzoek blijkt dat in het derde kwartaal de bezettingsgraden van Nederlandse hotels weer opliepen tot boven de 50%. Tijdens de crisis lagen ze rond de 10%. Op dit moment lopen de bezettingsgraden weer terug en lagen in de tweede week van augustus op 47%. Normaal gesproken is dat 83%.
Ook cafés maakten een slechte periode door met een omzetverlies van 66%. Iets beter ging het met restaurants die 58% omzetverlies ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 moesten incasseren. Fastfoodrestaurants en ijssalons deden het een stuk beter en zagen de omzet met slechts 29% teruglopen. Kantines en catering moesten daarentegen weer 54% van hun omzet inleveren.
Figuur 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca, 1e en 2e kwartaal 2020, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, in %
Bron: CBS
NB: Voorlopige cijfers
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, logiesverstrekking, omzet, fastfoodrestaurants, ijssalons