Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca
De Nederlandse horeca heeft een ongekend dramatisch tweede kwartaal achter de rug. Van de in jaren opgebouwde omzet bleef maar zo’n 40% over. In sommige deelsectoren was de schade nog veel groter.

In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in de Nederlandse horeca met 57% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Ook ten opzichte van het al slechte eerste kwartaal (met een omzetdaling van 9,9% daalde de omzet in de horeca met 51% heel fors. 

Logiesverstrekking raakt groot deel van omzet kwijt
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors. 

Grote verschillen tussen deelsectoren

De grootste klappen kregen de hotels die in het tweede kwartaal hun omzet met maar liefst 79% zagen dalen. Aangezien de totale omzetdaling in de logiesverstrekking lager ligt (69%) mogen we aannemen dat de verblijfsrecreatie (waarover geen omzetcijfers beschikbaar zijn) het een stuk beter deed. Uit ander onderzoek blijkt dat in het derde kwartaal de bezettingsgraden van Nederlandse hotels weer opliepen tot boven de 50%. Tijdens de crisis lagen ze rond de 10%. Op dit moment lopen de bezettingsgraden weer terug en lagen in de tweede week van augustus op 47%. Normaal gesproken is dat 83%.

Ook cafés maakten een slechte periode door met een omzetverlies van 66%. Iets beter ging het met restaurants die 58% omzetverlies ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 moesten incasseren. Fastfoodrestaurants en ijssalons deden het een stuk beter en zagen de omzet met slechts 29% teruglopen. Kantines en catering moesten daarentegen weer 54% van hun omzet inleveren.

Figuur 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca, 1e en 2e kwartaal 2020, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, in %

Bron: CBS
NB: Voorlopige cijfers
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, logiesverstrekking, omzet, fastfoodrestaurants, ijssalons

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.