Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca

Ongekend dramatisch tweede kwartaal voor Nederlandse horeca
De Nederlandse horeca heeft een ongekend dramatisch tweede kwartaal achter de rug. Van de in jaren opgebouwde omzet bleef maar zo’n 40% over. In sommige deelsectoren was de schade nog veel groter.

In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in de Nederlandse horeca met 57% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Ook ten opzichte van het al slechte eerste kwartaal (met een omzetdaling van 9,9% daalde de omzet in de horeca met 51% heel fors. 

Logiesverstrekking raakt groot deel van omzet kwijt
Ten opzichte van het basisjaar 2015 verloor de horeca ruim 40% van haar omzet. De horeca was jaren een stabiele groeier met elk kwartaal forse groeicijfers die boven de 5% lagen. In 2019 zette al een kentering in toen de groei onder de 5% dook. Vooral de logiesverstrekking kreeg forse klappen, daar daalde de omzet in het tweede kwartaal (ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019) met maar liefst 69%. De omzet in eet- en drinkgelegenheden daalde met -52% minder fors. 

Grote verschillen tussen deelsectoren

De grootste klappen kregen de hotels die in het tweede kwartaal hun omzet met maar liefst 79% zagen dalen. Aangezien de totale omzetdaling in de logiesverstrekking lager ligt (69%) mogen we aannemen dat de verblijfsrecreatie (waarover geen omzetcijfers beschikbaar zijn) het een stuk beter deed. Uit ander onderzoek blijkt dat in het derde kwartaal de bezettingsgraden van Nederlandse hotels weer opliepen tot boven de 50%. Tijdens de crisis lagen ze rond de 10%. Op dit moment lopen de bezettingsgraden weer terug en lagen in de tweede week van augustus op 47%. Normaal gesproken is dat 83%.

Ook cafés maakten een slechte periode door met een omzetverlies van 66%. Iets beter ging het met restaurants die 58% omzetverlies ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 moesten incasseren. Fastfoodrestaurants en ijssalons deden het een stuk beter en zagen de omzet met slechts 29% teruglopen. Kantines en catering moesten daarentegen weer 54% van hun omzet inleveren.

Figuur 1: Omzetontwikkeling in de Nederlandse horeca, 1e en 2e kwartaal 2020, ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder, in %

Bron: CBS
NB: Voorlopige cijfers
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafes, logiesverstrekking, omzet, fastfoodrestaurants, ijssalons

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.