Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pas in 2023 herstel van zakelijke markt

Pas in 2023 herstel van zakelijke markt
Afbeelding van George Ion via Pixabay
Het  Europees zakelijk toerisme zal pas in 2023 hersteld zijn van de coronacrisis. Op het dieptepunt van de crisis (2020) zal de markt met 77% zijn gekrompen ten opzichte van 2019.  Dat verwacht Eric Bakermans, manager Meetings & Conventions van NBTC.

NBTC baseert zich op een rapport dat een strategische alliantie van nationale congresbureau’s door Tourism Economics hebben laten uitvoeren. Omdat er nog tal van onzekerheden rond de ontwikkeling van het coronavirus en daarmee samenhangende maatregelen zijn, hebben de onderzoekers drie scenario’s doorgerekend. 

Coalitie Anders Reizen

Wat zeker een domper op zakelijke reizen gaat zetten, is het besef en de ervaring tijdens de coronacrisis dat videoconferencing in veel gevallen een live bijeenkomst prima kan vervangen. Daarnaast speelt de milieubelasting van zakelijke reizen al jaren een rol. Om de CO2-uitstoot van zakelijke trips omlaag te brengen, hebben eind augustus grote werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen samen met Natuur & Milieu eind augustus de Vliegwijzer gepresenteerd.  In de Vliegwijzer wordt een stappenplan beschreven dat werkgevers kunnen doorlopen om tot verantwoord vliegbeleid te komen. De wijzer geeft voorbeelden wat werkgevers kunnen doen om medewerkers bewuster te maken van hun reisgedrag en keuzes. De trein pakken voor korte afstanden, directe vluchten en meer video-conferencen, zijn voorbeelden van maatregelen die de CO2-uitstoot omlaag brengen. 

De markt in 2019

In 2019 kon de sector nog rekenen op 704 miljoen zakelijke reizigers in Europa die 5,4 miljoen bijeenkomsten bijwoonden. Zij gaven samen 89 miljard euro uit. Voor 2020 wordt gerekend op 160 miljoen zakelijke reizigers die slechts 18 miljard euro uitgeven, een daling van 77% in bezoek en 79% in bestedingen. In het onderzoek zijn zakelijke bijeenkomsten van minstens 10 personeel op een externe locatie meegenomen, evenals incentives, conferenties en zakelijke events. 

Basisscenario

Het basisscenario gaat ervan uit dat alle geplande meetings en congressen die tussen maart en augustus zijn gepland, in heel Europa worden geannuleerd. Daarnaast is de verwachting dat in september en oktober ongeveer 75 procent van alle geplande meetings en congressen doorgaat. In november is er sprake van volledig herstel. Naar verwachting zal het totale aantal bezoeken aan evenementen in Europa in 2020 met 58 procent dalen. Volgens het basisscenario worden enkele aanhoudende negatieve sentimenteffecten verwacht voor zowel de binnenlandse als de internationale deelname aan evenementen. Dit zou kunnen leiden tot een daling van de gemiddelde opkomst in 2021 en 2022 met respectievelijk 25 en 5 procent. In 2023 verwacht men een volledig herstel. 

Negatieve scenario

NBTC gaat echter uit van het meest negatieve scenario. In dit scenario daalt het zakelijk toerisme in 2020 met 77 procent met een heel traag herstel. Binnen dit scenario wordt er vanuit gegaan dat de regering de omvang van de bijeenkomsten in 2021 blijft beperken en dat het negatieve sentiment onder de potentiële deelnemers sterker zal doorwerken, waardoor het herstel uiteindelijk pas eind 2023 volledig zal zijn. In 2020 kan de Europese sector slechts rekenen op 160 miljoen zakelijke bezoekers die 18 miljard euro uitgeven. Het herstel is heel langzaam, in 2021 nog maar 261 miljoen zakelijke bezoekers, oplopend naar 261 miljoen in 2021 en 500 miljoen in 2022. Pas in 2023 komt de branche met 642 miljoen zakelijke bezoeker in de buurt van het normaal van 2019. 


Link: https://www.nbtc.nl/web/file?uuid=790a5d34-fb5f-42ad-9746-f9b7e98d2f66&owner=388ad020-d235-4624-86a4-d899f855a216&contentid=74335
Trefwoorden: zakelijk toerisme, congressen, evenementen, incentives

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...